Valt een bankspaarrekening van de WestlandUtrecht Bank onder het depositogarantiestelsel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
1K

Antwoorden (4)

ja, zie DNB.nl wft-register
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is een van de 2 grote voordelen van storting van vrijgekomen lijfrentekoopsom bij een leefrenteuitkering en sparen via een bank (banksparen) ten opzichte van een lijfrente-uitkering ondergebracht bij een verzekeringmaatschappij: garantie tot € 100.000 door De Ned. Bank (bij levensverzekering niet).
Bij voortijdig overlijden steekt de bank niet zoals bij een levensverzekeringmij. de rest van het saldo van de gestorte gelden in de zak.

Let op er zijn ook nadelen

Toegevoegd na 18 uur:
Westland Utrecht is dochter van Rabo

Toegevoegd na 18 uur:
De Rabo is de meest solide grote bank in NL

Toegevoegd na 2 dagen:
Niet alleen depositorekeningen bij banken in Nederland maar ook spaar- en andere bankrekeningen worden door De Nederlandse Bank gegarandeerd d.w.z. door DNB uitgevoerd en de schade wordt door de andere banken betaald.
Een buitenlandse bank zoals Argenta (Belgie) wordt niet door DNB gegarandeerd.
Zij die het geld op een achtergestelde rekening bij bij voorbeeld DSB hebben geplaatst en voor het lopen van dit extra risico ook een hogere rente krijgen, krijgen bij een faillisement doorgaans niets omdat hun positie min of meer gelijk is aan die van aandeelhouders, zij zijn risicodrager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 100 000 van Bos is maar tijdelijk, en vervalt wel misschien per 1 januari a.s. Dat zei mijn bank althans.
Maar iedere Nederlandse bank valt onder de regeling, mits het maar een zuivere deposito rekening is. Dat was ook de nekslag van de DSB spaarders, sommige vormen vielen niet onder de regeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook dagelijks opvraagbare banktegoeden (betaalrekening en spaarrekening) vallen onder de garantieregeling. Het is dus niet waar dat het (als deposito) voor een bepaalde tijd vaststaat.
Degenen die bij DSB het onderste uit de kan wilden hebben en een hogere rente kregen bij een achtergestelde lening vanwege het daaraan verbonden risico (vandaar de benaming achtergesteld)hebben daarmee de deksel op hun neus gekregen. Waarschijnlijk zijn ze niet juist geïnformeerd geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg niet veel anders. Alleen waarschuwde ik voor speciale depositorekeningen, die niet alleen bij de DSB voorkwamen. Ik ben verder niet ingegaan op spaarrekeningen, want daar zet je geen lange termijn bedragen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hajete: 'Het onderste uit de kan' is een waardeoordeel. Iedereen wil een zo hoog mogelijke opbrengst hebben. Jouw opmerking is zuur en moraliserend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. De opmerking "zuur en moraliserend" is m.i. een mening die als een feit wordt gepresenteerd. Argumenten ontbreken.
2. "zuur en moraliserend" is geen waardeoordeel?
3. Bij de wens een zo hoog mogelijk opbrengst behalen is m.i. ook van belang of men een risico wil lopen dus risicoafkeer.
ja dat valt ie, zie website nederlandse bank