Hoe bereken je de meeste rente?

Bij rekening A krijg ik 2,5% rente op jaarbasis; jaarlijks uitgekeerd.
Bij rekening B krijg ik 2,25% rente op jaarbasis; maandelijks uitgekeerd.

Neem een spaar bedrag van bijvoorbeeld 10.000.
Bij rekening B komt er maandelijks een bedrag bij. Over dit bedrag krijg ik in de volgende maand ook rente over.
Hoe bereken ik 't makkelijkste wat de meeste rente oplevert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
1.1K

Antwoorden (5)

Ongetwijfeld krijg je bij bank A meer rente dan bij bank B, met de maandelijkse rente-uitkering. Als de rente bij beide rekeningen gelijk zou zijn, dan is de maandelijkse uitkering natuurlijk voordeliger, omdat je direct ook weer rente krijgt over die rente. Maar dat verschil is heel klein.

Het verschil in je voorbeeld is 0,25. Je kunt er ongeveer vanuit gaan, dat het verschil bij gelijke rente-percentages, en jaarlijks of maandelijks uitgekeerd, bij percentages rond de 2 a 3 %, ongeveer 0,03 procent is.

Conclusie: pas als bank A jaarlijks 2,5 % geeft, en bank B maandelijks 2,45, dan is het zinnig om het even na te rekenen. Is het verschil groter, dan heeft dat geen zin.

In Excel is het trouwens goed mogelijk om het heel snel even uit te rekenen. Let wel goed op, hoe banken het percentage aangeven, als ze maandelijks uitkeren. Soms betreft het het echte maandelijkse percentage, en soms is het percentage berekend op jaarbasis.

Wil je het allemaal heel zeker weten, kijk dan eens op de sites van de LeasePlan Bank en Centraal Beheer. Dat zijn momenteel, voor zover ik weet, de enige banken die op spaarrekeningen maandelijks rente vergoeden. Bij de informatie over deze spaarrekeningen zal vast het jaarlijkse en maandelijkse percentage te vinden zijn.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik had LeasePlan Bank al gezien. Maar die neemt geen nieuwe klanten aan... Jammerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft er niet om te treuren dat Leaseplan bank geen nieuwe klanten aanneemt hoor. Om klanten te lokken, zag het er in 1e instantie allemaal leuk uit (rente bijna 3%) maar nu ze genoeg geld binnen gehaald hebben zitten ze al bijna weer op 2,5%.
Maakt dus bar weinig uit, in vergelijking met OHRA maandsparen en de nieuwe Centraal Beheer rekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je precies met: "Let wel goed op, hoe banken het percentage aangeven, als ze maandelijks uitkeren. Soms betreft het het echte maandelijkse percentage, en soms is het percentage berekend op jaarbasis." Ik keek zonet namelijk naar de RentePlús Rekening van Centraal Beheer.
En hoe weet ik hoe die 't berekend?
Deze zou met een maandelijkse uitkering voordeliger zijn dan de SNSbank Plus Rekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal geeft een bank zoiets aan als: "rente 2,5 % maandelijks uitgekeerd; dat is op jaarbasis 2,53%, wegens het rente op rente effect". Dan weet je precies waar je aan toe bent. Je krijgt in dit geval "maar" 2,5 %, maar in werkelijkheid is dat dus ietsje meer. Banken goochelen graag met cijfers, en je moet dus vooraf even precies weten hoe het zit.
Bankrekening B geeft elke maand 2,25 % gedeeld door 12 = 0,1875% ofwel na 1 maand heb je 1,001875 x
€ 10.000= € 10.018,75.
Als je 1,001875 dan 11 x met zichzelf vermenigvuldigt heb je dus uitgaande van € 10.000,- na 12 maanden
€ 10.227,33.
Van rekening A is de EFFECTIEVE ofwel de werkelijke rente 2,5%. Van rekening B 2,2733%.
Bij lage rentepercentages scheelt het niet zoveel, maar bij hogere percentages bij voorbeeld bij rente van schulden aan een bank tikt het wel aan of je die rente per maand of per jaar betaalt.
Zo is 4,8% bij maandbetaling 4, 9070207% per jaar effectief.
Men zou het ook wiskundig kunnen uitrekenen en met speciale tabellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De manier waarop je dit uitrekent is als volgt:

Je neemt het jaarbedrag, dat deel je door 12. Dus 2,25%/12
Vervolgens is de waarde elke maand (1 + 0,0225/12) * bedrag volgende maand. Dit is 1,001875. Dit is de maandelijkse groeifactor.

Om de rente na X maanden te bereken moet je even machtverheffen: groeifactor tot de macht termijn maal start kapitaal = eindbedrag.

Na een jaar heb je dan 1.001875 ^ 12 * startkapitaal = 10227,3349 euro.

De rente bij een normale 2.5% per jaar is gewoon 1.025 * 10.0000 = 10250 euro.

Toegevoegd na 2 minuten:
Leuk om te weten: Na bijna 10 jaar krijg je bij rekening B een hoger bedrag op je rekening.

Toegevoegd na 7 uur:
Nog even naar aanleiding van een recatie, een website gezocht waar je dit na kan rekenen: http://www.mijnspaarrekening.nl/spaarcalculator.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor rekening A kan je makkelijk uitrekenen hoeveel geld je aan het einde van het jaar hebt: 10250.
Voor rekening B is het ook makkelijk: 10225. Waarom dit bedrag? Zoals je al aan geeft in de vraag is die 2,25% De rente op jaarbasis. De rente per maand is niet 2,25%/12= 0,1875%. Omdat je rente over rente krijgt, is de rente die je per maand krijgt iets lager dan de 2,25%/12, zodat je na een jaar precies uitkomt op 2,25%.
De vermenigvuldigingsfactor per maand is (1,0225)^(1/12)=1,00185594 (0,18559%).
Zelfs als in voorbeeld B de rente 2,5% zou zijn, hou je dus uiteindelijk evenveel geld over na 1 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niets te berekenen of oz. Je krijgt :
A 2.5 % per jaar op jaarbasis, jaarlijks uitgekeerd
B 2.25 % per jaar op jaarbasis, maandelijks uitgekeerd

In het geval van B krijg je een jaarmercentage / 12 dat leidt tot een effectief percentage van 2.25 % per jaar, Je moeft niets te rekenen dus.

Als je 10.000 belegt krijg je
bij a EUR 250 per jaar
en bij B EUR 225 per jaar

ER IS DUS GEEN VRAAG!!

Het enige wat je zou kunnen vragen is het nominale percentage van bank B, dat kun je uitrekenen,maar dat is zinloos.
De vraagstelling is altijd andersom: U krijgt x % rente per maand, maandelijks uitgekeerd. Wat is het effectieve jaarlijkse interest percentage?