Moet je als Nederlandse werknemer in Duitsland een minimum aantal jaren werken om een Duitse AOW-recht op te bouwen?

Voor elk jaar werknemer in D wordt mijn AOW-uitkering in NL namelijk gekort. Krijg ik hiervoor in D een AOW (Altersrente)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Zie de link. Vind je nadere info.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De situatie is niet helemaal soortgelijk, maar misschien heb je nog iets aan het bijgaande document (zie link):
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens onderstaande website bouw je, zodra je loon ontvangt, Altersrente op. De hoogte is wel afhankelijk van je inkomen en het aantal jaren dat je in Duitsland werkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouderdomspensioen
Voor elk jaar dat u tussen uw 15e en 65e in Nederland heeft gewoond of gewerkt, bouwt u 2% van uw Nederlandse ouderdomspensioen (AOW) op. Dit pensioen is niet afhankelijk van het loon dat u verdiende (wat in Duitsland wel het geval is). Nederland kent vaste pensioenbedragen. Ieder jaar dat u niet verzekerd was in Nederland, gaat er 2% van dit pensioenbedrag af.

Heeft u ook in Duitsland gewerkt, dan was u die periode verzekerd bij de Duitse sociale verzekeringsinstelling (de Rentenversicherung). In deze periode heeft u pensioen (Rente) opgebouwd. Als u 65 jaar wordt, krijgt u daarom ook een Duitse Rente. Hoe hoog die Rente is, hangt af van het loon dat u jaarlijks verdiende en het aantal jaren dat u verzekerd was.

Partner en kinderen niet verzekerd
Als u in Nederland werkt, zijn uw partner en kinderen die in Duitsland wonen niet verzekerd voor de AOW. Zij bouwen geen ouderdomspensioen op, tenzij zij zelf in Nederland of Duitsland werken. Uw partner kan wel binnen een jaar nadat u in Nederland bent gaan werken een vrijwillige AOW-verzekering afsluiten bij ons.

Vrijwillige AOW-verzekering
Wanneer krijgt u uw ouderdomspensioen?
In Duitsland krijgt u ouderdomspensioen (Altersrente) als u 65 jaar wordt. Maar u kunt er ook voor kiezen om al Duitse Rente krijgen vanaf uw 60ste jaar. In Nederland krijgt u pas een AOW-uitkering als u 65 jaar wordt.
Aanvragen AOW en Duitse rente
Heeft u zowel in Duitsland als in Nederland gewerkt en een ouderdomspensioen opgebouwd? Dan krijgt u een ouderdomspensioen uit beide landen: uit Duitsland een Altersrente en uit Nederland AOW-pensioen.

Beide pensioenen moet u wel zelf aanvragen. Omdat u in Duitsland woont, moet u beide uitkeringen ongeveer 8 maanden voor uw 65e verjaardag aanvragen in Duitsland. Dit doet u bij uw eigen Renteversicherung of bij de Deutsche Rentenversicherung Westfalen (DRV):

Gartenstrasse 194

48147 Münster