Sinds kort heb ik een webwinkel waar ik als particulier geld mee verdien. Dit val dus onder neveninkomsten, kan ik google kosten hiervan aftrekken?

Het gaat hier over Google Adwords kosten, dit gebruik ik om klanten te trekken. De betalingen aan Google verricht ik vanaf mijn privé bankrekening.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als er geen sprake is van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting, maar u wel werkzaamheden verricht die rendabel zijn, geniet u inkomsten uit overig werk. (ROW) Het resultaat / de inkomsten worden berekend alsof u ondernemer bent. U kunt de kosten die u maakt voor deze werkzaamheden aftrekken. Kosten met zowel een zakelijk als een privé-element kunt u niet of beperkt aftrekken.

Reclame (advertenties, betaalde vermelding Gouden Gids, Google Adwords, e.d.) behoren tot de bedrijfskosten en zijn geheel aftrekbaar. Een goed overzicht van aftrekbare en niet aftrekbare kosten vindt u in de bijgevoegde link.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Kleine aanvulling: bij het aftrekken van dit soort kosten moet er wel een administratie bijgehouden worden. Dit hoeft niet heel ingewikkeld te zijn: een mapje met de inkomsten, uitgaven en betalingsbewijzen is voldoende. Let op: je mag kosten alleen aftrekken in het jaar waarin je ze betaald hebt. Dus als je op 30 december een factuur krijgt die je in januari betaald, dan valt de aftrekbaarheid in het nieuwe jaar. Datzelfde geldt voor inkomsten.