Als ik een baan heb van 31 uur hoeveel mag ik daarnaast dan nog bijverdienen zonder het aan de belasting op te geven of een bedrijf te starten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt eens met de belastingtelefoon bellen. Heb je meteen het enige en juiste antwoord.

Het beste antwoord

Alle inkomsten moeten worden opgegeven bij de belastingdienst.

Inkomsten uit verkopen zijn niet echt inkomsten, dit is een vertaling van goederen in geld, maar de waarde van die goederen, het vermogen dus, dat had je al. Enkel wanneer je winst maakt over een verkoop hoef je dit op te geven. Voor huis tuin en keuken verkopen zou ik mij hier niet druk over maken, als je meer gaat doen dan dat kun je het beste contact opnemen met de belastingdienst en een gescheiden administratie voeren waarin je ook aankoopkosten bijhoudt om te bepalen wat winst is en wat kosten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit ligt eraan, hoe oud je bent en wat je verdiend. Als je gewoon een vaste baan hebt ligt het aan je inkomen, volgens mij staat dit op de site van de belastingdienst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet alle inkomsten aan de belasting opgeven, dus dat wat je met de 31 uur verdient plus alle inkomsten daarboven, al is het maar één euro.

De belastingdienst bepaalt vervolgens je totaalinkomen voor een jaar en legt een aanslag op of betaalt terug.
paulus811
13 jaar geleden
In principe helemaal niets. Alles wat je verdient komt bovenop je inkomen uit je baan van 31 uur en daar betaal je dan belasting over.
13 jaar geleden
Elk uur dat je werkt moet je opgeven bij de belasting.
Kijk maar even op hun site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar je kan toch ook geld verdienen met bv dingen verkopen op marktplaats of met het ontvangen van mailtjes?? ik dacht dat daar een max aan zat en dat je het dan niet hoefde op te geven? Groetjes
Anita
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je af en toe wat verkoopt op Marktplaats zal dat geen probleem zijn maar als het echt een handel wordt gaan die bij je inkomsten tellen en zul je er een boekhouding op na moeten houden. Dat zal ook zo zijn bij mail beantwoorden, tot hoe hoog die bedragen zijn kun je het beste info aanvragen bij de belasting zelf.
Dat zal misschien weer afhangen van wat je nu verdient.
paulus811
13 jaar geleden
De belastingdienst is niet geïnteresseerd in uren, die hoef je dan ook niet op te geven. Wel de inkomsten van gewerkte uren.
Wat de mensen hieronder schrijven is waar: alles moet je opgeven aan de belastingdienst. Bel anders zelf even met de belastingdienst voor specifieke vragen over bijverdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle inkomsten uit tegenwoordige arbeid dien je te vermelden op de belastingaangifte. Vervolgens wordt berekend wat de hoogte van de aanslag wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
indien je bedoeltdat je naast je tegenwoordige baan, nog een baan wilt. is het belangrijk dat het tweede bedrijf de loonheffing niet toepast.
daar teken je ook voor.
anders krijg je later een behoorlijke naheffing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals gemeld, alles moet je aan de belasting opgeven.
Er is wel een verschil tussen extra inkomsten in loondienst (bij een 2e baas) en voor jezelf beginnen d.m.v. het starten van een bedrijfje (ik neem als natuurlijk persoon en niet met een BV).
In het 1e geval kom je bij die 2e baas op de loonlijst en zal hij, waarschijnlijk als minstbetalende werkgever, géén rekening mogen houden met de algemene heffingskorting en arbeidskorting (dat doet je baas van 31 uur al) en zal over die inkomsten gelijk het volle pond belasting worden ingehouden.
In het 2e geval kun je als ondernemer, mits je een minimum van 1.225 uur als ondernemer werkt, in aanmerking komen voor een aantal fiscale voordelen. Ik schat dat je dat niet gaat lukken, maar er zijn nog wel andere voordelen voor een ondernemer, zoals MKB-vrijstelling, kleine ondernemersregeling, fiscale oudedagsreserve en Kleinschaligheids-Investeringsaftrek te gebruiken. Voorwaarde is wel dat je een goede administratie bijhoudt waaruit je opbrengsten, kosten en winst afgelezen kan worden. Het is verstandig hiervoor contact op te nemen met een goede accountant. Dat kost je een paar honderd euro (gewoon onderhandelen over de prijs) maar het zal je een veelvoud daarvan opleveren.
Succes met je 2e baan.