Welke afdrachten moet ik doen bij de Belastingdienst als ik een eigen bedrijf start? IK heb het dan over een eenmanszaak. BTW en wat nog meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Naast de Inkomstenbelasting, omzetbelasting en eventueel de loonbelasting wordt je ook aangeslagen voor de ZFW (zorgverzekeringswet). Dat zijn premies die je automatisch afdraagt als je in loondienst bent maar niet als je 'n zelfstandige bent. Dus dat krijg je ook nog 'ns op je bordje. Leuker kunnen ze het daar niet maken bij de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

BTW en inkomstenbelasting (box 1).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omzetbelasting (BTW). Tegenwoordig kun je kiezen, per maand of per kwartaal.
Als je ook personeel hebt komt daar ook afdracht Loonheffing bij. Dit dient elke maand afgedragen te worden.
Omdat er bij jou geen loonbelasting meer wordt ingehouden, je bent niet meer in loondienst neem ik aan, moet je het volledige bedrag aan inkomstenbelasting betalen. Wij krijgen aan het begin van het jaar een voorlopige aanslag inkomstenbelasting voor dat lopende jaar. Je mag deze aanslag in termijnen betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eenmanszaak heeft verplichtingen bij zowel de gemeente (belastingen) als bij het belastingkantoor.
Daarnaast ben je verplicht in te schrijven bij de kamer van koophandel. (kost ook wat geld)
Te betalen: BTW (over omzet en na aftrek van betaalde BTW over inkopen)
Inkomsten belasting (over positief inkomen minus belastingvrije voet, zelfstandigen aftrek ed)
Precario rechten (gemeente) over reclame borden en uithangborden bv.
OZB, waterschapslasten, rioolrechte ed. als je een bedrijfspand(je) hebt.
Evt zuiverings en/of milieu heffingen afh. van het soort bedrijf.

Vooral de kamer van koophandel kan je informeren over al die regels.

Let er tevens op dat te laat betalen belastingen al gauw betekent dat je boetes en verhogingen krijgt.