Mag de belastingdienst zomaar het betalingstermijn wijzigen van betalingsregeling?

Wij hebben met de belastingdienst een gebundelde betalingsregeling getroffen voor meerdere beschikkingen, waarvan we het totale schuldbedrag in termijnen van 24 maanden zouden afbetalen met X per maand.
Nu bleek één van de beschikkingen niet te kloppen en is deze eruit gehaald, waarna het totale schuldbedrag dus lager is en het nieuwe maandbedrag (Y) daardoor zo'n 50,- minder is dan het originele maandbedrag (X).
In onze huidige financiële situatie lucht dat al enorm op.
Echter ontvingen we een uitdraai van deze aangepaste gebundelde betalingsregeling, waarbij het maandbedrag niet is aangepast - dat is dus nog steeds X - maar het betalingstermijn is verkort naar 1.5 jaar.
Waarom mogen we dan niet 24 maanden Y betalen?
Antwoord van de belastingtelefoon:
"Dat maandbedrag hebben ze waarschijnlijk hetzelfde gehouden omdat u heeft aangegeven* dit te kunnen betalen. Mevrouw, ik vind het een mooie regeling zo en als u het er niet mee eens bent, kunt u in beroep gaan."
*Wij hebben niet 'aangegeven' dat we dit kunnen betalen, maar hadden geen keuze aangezien er al uitstel van betaling was. We zitten zo enorm krap, noodgedwongen heeft één van ons een minimale uitkering en krijgen we financiële support van familie. Deze belastingschuld hangt als een donkere wolk boven ons hoofd en willen we natuurlijk zsm wegwerken, maar die 50,- p/m maakt voor ons een groot verschil.

Mag de Belastingdienst echt zomaar het betalingstermijn aanpassen, als ze eerst wel 24 maanden toekenden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

In dit geval heeft de belastingdienst de betaligstermijn niet gewijzigd. Wel de duur van de regeling aangepast aan de lager gebleken schuld. Immers bij minder schuld bent u minder maandelijkse termijnen verschuldigd. De maandelijkse aflossing blijft even hoog, dat is bepaald door het draagkrachtmodel van de regeling. Om dat te verlagen zal u moeten aantonen dat u echt niet zoveel kunt betalen dan u nu doet.