Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Betaal ik als webshophouder inkomstenbelasting over de verzendkosten?

Ha!

Ik heb een vraagje over de verzending die ik vraag aan klanten via mijn online webshop.

Ik wil een kleine webshop starten met een maximaal inkomen van 20.000 per jaar (kor). Als ik de producten verzend vraag ik aan de klant verzendkosten. (bijv: het product kost 5,99 en de verzending 6,95) Valt die 6,95 dan ook onder de inkomsten belasting? Dat zou ik erg vreemd vinden aangezien er dan amper winst te krijgen is omdat je dan misschien al 75% van je inkomsten afstaat, dus ook maar een maximale winst hebt van 5000 per jaar. Klopt dit of zie ik het verkeerd? Ik hoor het graag!

erotisi
3 maanden geleden
Die valt onder omzet. En daar trek je de jou zelf gemaakte verzendkosten vanaf. Dat is je wint en daarover betaal je ib
ronron1212
3 maanden geleden
verzendkosten boekje onder kosten en de verzend opbrengsten onder omzet het verschil wordt dan winst. ik weet niet wat je met 75% bedoeld? Totaal omzet min kosten is winst.
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
En wat doe je als je in bijvoorbeeld september boven de €20.000 komt? Sluit je dan de rest van het jaar je webshop?
Thecis
3 maanden geleden
Dan moet je BTW aangifte gaan doen als je boven de 20k uit komt.
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
@Thecis: klopt, maar TS geeft aan maximaal 20.000 euro aan inkomsten te willen hebben. Dan vraag ik me af wat hij wil gaan doen als het inkomen boven dat bedrag komt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Ja; verzendkosten zijn omzet en vallen dus onder de berekening van btw en inkomstenbelasting. Maar als je ook daadwerkelijk kosten maakt (dus geld betaald aan PostNL of andere pakket bezorger) zijn die kosten aftrekbaar en betaal je daar geen inkomstenbelasting over.
Aanvulling: daarom is het ook de vraag of de KOR wel aantrekkelijk voor je is. Weliswaar hoef je geen btw op je factuur te zetten en af te dragen, maar je kunt betaalde btw zoals die over verzendkosten ook niet aftrekken/verrekenen.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 14 september 2025 07:06: tekst
3 maanden geleden
tinus1969
3 maanden geleden
Ps hoe kom je aan 75% belasting?
Bartjekwartje
3 maanden geleden
Ha Tinus, thx voor je bericht. Met 75% bedoel ik niet alleen belasting, sorry misschien wat onduidelijk. Daaronder valt de 35.5% inkomstenbelasting, inkoop van materiaal etc. Ik ga nog eens goed nadenken over de KOR en hoe ik de rest aanpak.
tinus1969
3 maanden geleden
KOR is vooral aantrekkelijk voor persoonlijke dienstverlening aan particulieren. Denk aan therapeuten/masseurs/coaches.
erotisi
3 maanden geleden
Ook btw over verzendkosten
Je betaalt inkomstenbelasting over je netto winst.

Het totaal aan inkomsten dat je hebt, dus de verkoop van producten, diensten en de verzendkosten, is bij elkaar opgeteld je omzet.

De omzet min alle kosten (inkoop, verzenden, retouren, opslag, energiekosten, website kosten, boekhouder, etc) is je winst. Alleen over de winst betaal je inkomstenbelasting. Hoeveel dat is hangt ook af van je andere inkomen.

Als jij de klant meer verzendkosten laat betalen dan dat jij zelf betaalt aan de pakketdienst, is het verschil dus onderdeel van je winst en betaal je over dat verschil inkomstenbelasting.

Heb je een andere kostenpost voor je onderneming waar je meer kosten dan inkomen hebt, dan kan het goed zijn dat er onder de streep niks overblijft voor de inkomstenbelasting.

Ik raad je aan voordat je begint met je onderneming je goed te verdiepen in je rechten en plichten. Zet goed op een rij welke kosten je allemaal hebt en hoeveel netto winst er dan overblijft. Hou er rekening mee dat je webshop klanten het recht hebben om dingen te bestellen en dan weer terug te sturen. Je zult niet de eerste zijn die achterblijft met een niet-rendabele webshop en een berg onverkoopbare retourartikelen.

Als je je spullen inkoopt buiten de EU, verdiep je dan goed in de belastingregels en douanekosten.

Of de KOR voor jou interessant is hangt ook af van waar je je inkoop doet en of je alleen particuliere klanten hebt of ook zakelijke klanten.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
Enkel de winst zijn inkomsten. De winst bestaat uit de omzet minus onkosten. De verzendkosten zijn onkosten. Dus nee daarover betaal je geen inkomstenbelasting.
(Lees meer...)
een maand geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing