Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt je ING spaarrekening in beeld op je vooringevulde belastingaangifte?

Wordt dit weergegeven als totaalsaldo van betaal en spaarrekening(en) onder het iban van de betaalrekening, of wordt dit als aparte rekening weergegeven? Dit omdat de spaarrekeningen bij ING geen (eigen) iban hebben...

5 maanden geleden
jc54
5 maanden geleden
Staat apart op het jaaroverzicht, en dat kan de belastingdienst ook inzien.
SCHUILING
5 maanden geleden
Beste JC 54 dat is niet de vraag. De vraag is: wat staat er mbt tot die rekeningen weergegeven in de vooringevulde gegevens van diezelfde belastingdienst
Ikhebgeenidee
5 maanden geleden
Als aparte bankrekening.
ronron1212
5 maanden geleden
Alle bankrekeningen staan apart vermeld
SCHUILING
5 maanden geleden
Welk nummer staat er dan bij? Het iban van de betaalrekening + toevoeging of het registratienummer van de spaarrekening als niet zijnde een iban? Ik vraag dit omdat de status van een spaarrekening bij ING mij totaal onduidelijk is. Klik je bijvoorbeeld op spaardoel openen, dit is bij ING zeg maar een spaarpotje, dan opent ING pardoes een aparte, nieuwe spaarrekening. Zonder iban. Maar dus ook zonder notificatie of zelfs maar een autorisatie d.m.v. code of scanner.....Iemand die dit helder kan uitleggen?
ronron1212
5 maanden geleden
Dat zijn volgens mijn gewoon een onderdeel van een en dezelfde bankrekening of wel de spaarrekening dat zijn dus geen aparte spaarrekeningen. Het totaal saldo blijft gewoon bij de spaarrekening
Ritsuka
5 maanden geleden
Zo'n spaarpotje openen is geen aparte rekening, dat valt gewoon onder de spaarrekening. Dat is alleen voor jezelf als je een specifiek spaardoel hebt, maar voor de belasting is al het geld gewoon op 1 hoop op je spaarrekening.
Ritsuka
5 maanden geleden
Zie het als zo'n ouderwetse spaarpot met meerdere gleufjes. Het is uiteindelijk allemaal in dezelfde spaarpot, je maakt alleen zelf een verdeling.
Inekez1
5 maanden geleden
"Klik je bijvoorbeeld op spaardoel openen, dit is bij ING zeg maar een spaarpotje, dan opent ING pardoes een aparte, nieuwe spaarrekening." Nee, dit is dus geen nieuwe spaarrekening, maar een spaarpotje als onderdeel van je betaalrekening. Voor de Belastingdienst telt het gewoon mee als spaargeld, net als de rest van je banksaldo op je betaalrekening dat niet aan een spaardoel/spaarpotje is toegewezen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Alle bank en spaarrekeningen komen apart naar voren in de vooringevulde belastingaangifte.
De bankrekeningen met het IBAN
De spaarrekeningen (elk spaarpotje dus) met de eigen referentie (Letter-3cijfers-streepje-5cijfers). De naam van je spaarpotje wordt niet weergegeven.
(zo heeft de belastingdienst het bij mij gedaan, dus ik ga er van uit dat dat bij iedereen zo is)
(Lees meer...)
Toegevoegd op 31 juli 2025 10:39: tekst
5 maanden geleden

Andere antwoorden (1)

De rekeningen worden apart weergegeven, maar worden uiteindelijk wel samengevoegd als totaal/vermogen.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing