Wat is het verschil tussen loonheffing en heffings korting ?

Ik zie op mijn uitkering staan loonheffing - 600 euro
(dus 600 euro gaat er af ) en ergens verderop staat heffingskorting : nee

Wordt er nou wel of geen korting in gehouden.
Ik snap er niks meer van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.5K

Het beste antwoord

Loonheffing is de te betalen inkomstenbelasting in de vorm van een zogenoemde voorheffing. Dat wil zeggen dat je uitkeringsinstantie of werkgever dit berekent en alvast inhoudt i.v.m. de door jou verschuldigde inkomstenbelasting.

Loonheffing (en sociale premies, maar dat is nu even niet van belang) maakt het verschil uit tussen je bruto en je netto inkomen.

Heel simpel voorbeeld, stel je verdient 1000 euro bruto en je bent normaal gesproken 30% belasting verschuldigd (de getallen zijn fictief), je werkgever houdt 300 euro in, dat gaat naar de belastingdienst en jij ontvangt 700 euro netto.

Op dit systeem zijn nog twee dingen van invloed, aftrekposten en heffingskortingen.

Een aftrekpost vermindert het belastbare inkomen, waardoor de berekende belasting lager wordt, stel dat je een aftrekpost had van 100 euro in het voorbeeld dan is je belastbare inkomen verlaagd naar 900 euro, waardoor je loonheffing 270 euro wordt (30% van 900) en waardoor je netto inkomen 730 euro wordt (1000-270).

Een heffingskorting is een korting op de heffing, de heffing is de inkomstenbelasting in de vorm van de loonheffing. Stel dat je een heffingskorting van 50 euro hebt in het eerste voorbeeld, je bent nog steeds op basis van de rekensom 300 euro belasting verschuldigd, maar hiervan wordt 50 euro afgehaald, om tot een netto inkomen van 1000-250 = 750 euro uit te komen.

Je werkgever zal meestal niet in staat zijn om rekening te houden met je (persoonlijke) aftrekposten, als je dan ook belastingaangifte doet valt er wellicht geld terug te krijgen als je aftrekposten hebt, omdat de werkgever effectief te veel belasting heeft berekend.

Een groot aantal van de heffingskortingen (dus korting op te betalen belasting) zijn standaard, bijvoorbeeld omdat je werkt (arbeidskorting), algemene heffingskorting etc. Hier zal de werkgever over het algemeen rekening mee houden. Dat betekent dat je dan dus precies genoeg belasting betaald.

Er is wel een mogelijkheid dat je nog andere heffingskortingen hebt waar de werkgever buiten staat, ook dan kan het lonen om belastingaangifte te doen, omdat ook dan de werkgever effectief te veel belasting afdraagt.

Zie nog toevoeging in eerste reactie hier onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loonheffingskorting tot slot is een verzamelterm voor de heffingskortingen die gerelateerd zijn aan het loon en waar meestal de werkgever rekening mee houdt. Heb je meerdere inkomsten dan is het van belang dat slechts een werkgever algemene heffingskorting (en sommige andere dingen) meerekent, anders krijg je te veel korting en moet je aangifte doen om geld terug te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje. Ik begrijp niet waarom iemand hier een minnetje geeft. Het antwoord is correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp het ook niet en dan ook nog als enige van de hier gegeven antwoorden, tenminste op dit moment.

Andere antwoorden (4)

loonheffing is inderdaad de belasting die je betaald. De korting is een stukje inkomen waar geen belasting over betaald hoeft te worden. Bij jou is dat dus niet berekend. Weet niet of dat kan op een uitkering. Weet wel dat het maar op 1 baan mag. Heb je er meer tegelijk mag de korting maar bij 1 werkgever worden berekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De loonbelasting en de premie volksverzekeringen vormen samen de loonheffing.
Bij de inhouding van loonbelasting op loon of uitkering wordt rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden. De belastingplichtige kan recht hebben op verschillende heffingskortingen. Een heffingskorting is een korting op de belasting en premie volksverzekeringen die betaald moet worden.
Bij het inhouden van loonbelasting en premie houdt de werkgever of uitkeringsinstantie alleen rekening met de zogenoemde loonheffingskorting. Deze korting kan door één werkgever of uitkeringsinstantie worden toegepast. Op de loonstrook of uitkeringsspecificatie wordt aangegeven of wel of niet rekening gehouden wordt met de loonheffingskorting.
Voor werknemers jonger dan 65 jaar houdt de werkgever rekening met de volgende heffingskortingen:
1. de algemene heffingskorting
Werknemers en uitkeringsgerechtigden hebben recht op de algemene heffingskorting.
2. de arbeidskorting
Werknemers met loon uit tegenwoordige arbeid (m.a.w. een actief dienstverband) hebben recht op de arbeidskorting. Ook bij uitkeringen die gelijk worden gesteld aan loon uit tegenwoordige arbeid bestaat recht op de arbeidskorting.

Als je nu geen heffingskorting krijgt, wordt dat volgend jaar bij de aangifte inkomstenbelasting verrekend. Dan krijg je daar alsnog geld voor terug.
13 jaar geleden
Als gepensioneerde heb ik 2 inkomens,n.l.de AOW en daarnaast een pensioen. Je hoeft slechts bij één van beide loonheffing te betalen en ontvang je (na aanvraag) voor de andere inkomstenbron heffingskorting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van Moolkeesje is geen juist antwoord.
Op beide inkomens wordt loonbelasting als voorheffing op de inkomstenbelasting ingehouden. Met de heffingskorting wordt (deels) rekening gehouden bij één van de inhoudingsplichtigen (werkgevers). Bij de aangifte inkomstenbelasting (verplicht in deze situatie) wordt de uiteindelijke berekening gemaakt voor een eventuele teruggave.
Heffingskorting is een korting op het totale te betalen bedrag aan inkomstenbelasting.