Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet ik mijn omzetbelasting aangeven?

Ben bedrijfje begonnen, schapenvachten verkopen op markten... Heb vachten in gekocht van iemand die met de handel ging stoppen... Deze vachten heb ik "zwarte" dus zonder rekening ingekocht... Nu moet ik btw aangifte doen en vraag ik mij af hoe ik dit doe? Moet ik alles inkomsten op mn rekening bij elkaar optellen en daar 21% van rekenen? En hoe ga ik om met de zwarte inkoop? Hoop van jullie te horen... Groetjes robert

10 maanden geleden
TurfGraver
10 maanden geleden
Je berekend btw over verkoopprijs.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/btw_berekenen_aan_uw_klanten
ronron1212
10 maanden geleden
@Trfgraver ook over de inkoop. De te betalen btw is verkoop btw - inkoop btw
ronron1212
10 maanden geleden
Nee BTW behoort op de factuur te staan dat is het bewijs van uitgave. Je boekt een factuur in door de kosten apart te boeken van de BTW
tinus1969
10 maanden geleden
@Robertos1986 ‘ Moet ik alles inkomsten op mn rekening bij elkaar optellen en daar 21% van rekenen?’
NEE.
Mijn advies, zoek een hoekhouder, of anders bv iemand via Moneybird (een bruikbaar boekhoud programma voor zzp-ers/kleine ondernemers). Elke euro die je hier aan uitgeeft verdien je waarschijnlijk dubbel en dwars terug want de boetes voor fouten met omzetbelasting kunnen hoog oplopen .
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
Zwarte inkoop: daar heb je geen factuur van. Kun je niets mee qua btw. Eigenlijk ook niet als voorraad verkopen, want je hebt niets ingekocht (/geen facturen van).
Verkoop: als je dit "wit" gedaan hebt, heb je bij verkoop (vermoedelijk 21%) btw berekend/op de factuur /kassabon gezet.
Die hoor je bij de aangifte in te vullen. Tip: zoek een goede boekhouder/accountant.
teusvh
10 maanden geleden
Lees ook deze even goed, is mijn suggestie. Een BTW-boekhouding bijhouden is een hoop gedoe.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/registratiedrempel-voor-kleine-ondernemers

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing