Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik werk in het onderwijs in Nederland maar woon in België waar betaal ik het eerste jaar belasting?

Ik werk nu een jaar in Nederland in het onderwijs, er wordt automatisch in Nederland belastingen afgetrokken van mijn loon. Nu lees ik dat ik de eerste 2 jaar belastingen in België moet betalen. Of begrijp ik dit verkeerd? Want nu ga ik ze dan volgens mij dubbel betalen...

Picture for question
3 maanden geleden
500
tinus1969
3 maanden geleden
Ik vind het verwarrend, want er staat dat je moet verblijven in het land waar je onderwijs geeft terwijl je er niet woont.
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
Op dezelfde pagina
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/verdragen/belastingverdrag-met-belgie/belastingverdrag-met-belgie#onderwijs
staat (ook) "Het verdrag voorkomt dat u dubbel belasting betaalt, maar óók dat u in beide landen geen belasting betaalt. U betaalt dus óf in België óf in Nederland belasting over uw inkomen. De hoofdregel is dat u belasting betaalt in het land waar u werkt (uw werkland). ".
Bel met de belastingdienst voor duidelijkheid. Dubbel betalen zal, als je de juiste regels, stappen volgt, niet gebeuren.
SaraV
3 maanden geleden
Dus, dan moet ik nu (eerste jaar) eigenlijk enkel in Nederland betalen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Die regeling is een 'administratieve' tegemoetkoming voor tijdelijk werken in het buitenland, zodat de eerste 2 jaar geen wijziging in belastingen is. Jij moet dus loonbelasting gewoon in Belgie betalen de eerste 2 jaar.
Je moet er dus wel echt werken/verblijven in Nederland, voor loon uit een soort onderwijs op afstand is deze regeling blijkbaar niet bestemd.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
SaraV
3 maanden geleden
En de belasting die ik automatisch betaal in Nederland (wordt van mijn loon afgetrokken) kan ik terugvorderen?
erotisi
3 maanden geleden
Daarvoor zou ik de belastingtelefoon bellen

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding