Kan ik mij zonder gevolgen in laten schrijven bij mijn schoonmoeder met koophuis?

Hallo beste mensen,
Na wat zoeken op het internet word ik er niet veel duidelijker van.
Veelal zijn het studenten die een soortgelijke vraag stellen en wat ik vind is tussen 2010 en 2014.

Mijn vraag!
Ik wil me laten inschrijven bij mijn schoonmoeder, Kan dit zonder financiele gevolgen (belastingen etc.)? Zij heeft een koophuis.
geen uitkeringen dus clean.
Mijn vriendin heeft zorgtoeslag. Heeft dit voor haar gevolgen?

Nu ik. Ik ben 25 jaar en heb een fulltime (40u) baan.
Ik heb nog wat schulden uit het verleden die ik netjes af doe lossen.
Ik ben al ruim 4 jaar woonzaam hier (betaal niets) maar nog ingeschreven bij mijn ouders.

Mijn ouders zijn gescheiden. Ik moet me van mijn moeder uit laten schrijven. Zij heeft een huurhuis. Mijn vader net zo een huurhuis. Zij krijgen een schuldscanering allebei. Iets wat ze zelf moeten oplossen.

Dus kan ik me zomaar in laten schrijven mij mijn schoonmoeder zonder eventuele gevolgen? Ik ben een medebewoner en huur dus geen apart gedeelte?
Gevolgen voor mijn vriendin?
Gevolgen voor mij?
En kan ik me zomaar in een andere gemeente (Ede) laten inschrijven?

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb verwoord.

Met vriendelijke groet, Fabian

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik het zo zie en vergelijk met de situatie van mijn dochter indertijd, die een poos bij de ouders van een vriendin heeft gewoond, kan het alleen maar gevolgen hebben voor de zorgindicatie van de hoofdbewoner (mijn dochter bleek het werk van de huishoudelijke hulp te moeten doen ;-) )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij haar gaat het gelukkig niet om verzorging maar om iets anders. Dus het gaat niet om het huishoudelijke hulp. Bedankt voor je reactie.

Het beste antwoord

U wilt zich in laten schrijven bij uw schoonmoeder. In dezelfde woning als waar uw vriendin ook woont. Belastingtechnische gevolgen zijn er niet voor uw schoonmoeder.

U heeft geen samenlevingscontract met uw vriendin, er zijn geen minderjarige kinderen. Dat zal betekenen dat u geen fiscaal partner bent met uw vriendin als u gaat inwonen. En er ook geen toeslagpartnerschap is met 1 van de andere ingeschrevenen.

Toegevoegd na 2 minuten:
U kunt met de tool: wie is mijn toeslagpartner controleren of u inderdaad geen toeslagpartner met uw vriendin of schoonmoeder wordt door inschrijving op het adres van uw schoonmoeder.
fisbel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wordt weldegelijk toeslagpartner.
erotisi
7 jaar geleden
Waarom en wie theod? Je kunt maar één toeslagpartner hebben en als er geen contract of huwelijk is heeft de dochter haar moeder als toeslagpartner omdat zij bij haar inwoont. "Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt: U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning.
U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
U was in 2015 al elkaars toeslagpartner.
U kunt maar 1 toeslagpartner hebben Woont u met meer mensen in een huis? De eerst mogelijke situatie uit het overzicht hierboven is dan van toepassing. Hebt u bijvoorbeeld met de 1 een kind (situatie 2) en met de ander een koopwoning (situatie 5)? Dan is degene met wie u een kind hebt, uw toeslagpartner. Ik woon samen met een familielid Woont u samen met een kind of kleinkind, ouder of grootouder, broer of zus? En geldt voor u 1 van de situaties hierboven? Dan bent u ook elkaars toeslagpartner. Als u samenwoont met uw kind of ouder, moet u allebei 27 jaar of ouder zijn. Anders bent u niet elkaars toeslagpartner." http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/partner/mijn_toeslagpartner
erotisi
7 jaar geleden
correctie (schoon)moeder en dochter hoeven obv samenwonen niet toeslagpartner te zijn
fisbel
7 jaar geleden
@Theod:
Er is hier geen sprake van toeslagpartnerschap, als de dochter en haar vriend niet voldoen aan 1 van de genoemde criteria hierboven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt. Hier kan ik wat mee. Ik heb ook gekeken of ik toeslagpartner zou zijn maar dat is niet zo.