Moet de Margeregeling btw ook op de offerte vermeld worden?

Mijn ouders hebben een traplift gekocht. In de kleine lettertjes staat dat het om een gereviseerd apparaat gaat. Op de offerte wordt echter btw berekend en staat geen vermelding van de margeregeling die wel op de uiteindelijke factuur (aankoopbedrag + btw) wordt gemeld. Sta ik in mijn recht om de btw terug te vragen van de verkoper?

7 maanden geleden
TurfGraver
7 maanden geleden
BTW vraag je terug bij belastingdienst.
MarcStB
7 maanden geleden
Klopt, in dit geval draagt het bedrijf echter geen btw af aan de Belastingdienst (vanwege de margeregeling), maar brengt het wel bij mijn ouders in rekening. Dat bedrag zou ik daarom terug willen hebben van het bedrijf. Mijn vraag is of ik hier in mijn recht sta.
tinus1969
7 maanden geleden
Bij marge-regeling draagt bedrijf wel BTW af, namelijk over de marge.
tinus1969
7 maanden geleden
Verder, als particuliere koper heb je niets te maken met de hoeveelheid btw die verkoper afdraagt. Je hebt alleen te maken met de verkoopprijs.
MarcStB
7 maanden geleden
Terechte opmerking, btw over de marge. Er is nu echter btw berekend als ware het een nieuw apparaat en over de volledige hoeveelheid arbeid die moest worden verricht (ca. €600 op een totaal van €3000). Dat is dan toch geen btw op de marge, lijkt me?
TurfGraver
7 maanden geleden
Als bedrijf BTW opvoert moeten ze dat ook afdragen (verrekenen) met de belastingdienst. Als particulier heb je gewoon met bruto bedrag te rekenen. Als BTW berekening niet klopt heeft bedrijf te verantwoorden naar belastingdienst, niet met particulier.
MarcStB
7 maanden geleden
Ook hier eens. Btw is echter opgevoerd op de offerte, hieruit kwam een totaalbedrag. Dat totaalbedrag is gefactureerd met de mededeling dat het de margeregeling betreft en er geen btw berekend/afgedragen hoeft te worden. De rekening had naar mijn mening daarmee €600 lager moeten zijn, dit bedrag is nu echter voor de verkoper.
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Als ik het goed begrijp heeft een bedrijf een offerte uitgebracht met als aparte regel een bedrag aan btw. Nu wordt het totaalbedrag van de offerte in rekening gebracht zonder dat er een bedrag aan btw wordt vermeld. Klopt dat? Of het marge-regeling is of niet: over arbeid zal naar mijn idee volledig btw moeten worden betaald.
MarcStB
7 maanden geleden
Klopt helemaal, het bedrijf geeft aan dat, omdat er één onderdeel van de traplift deel is van de verkoop, er sprake is van de margeregeling en er geen btw hoeft te worden afgedragen (door het bedrijf). Btw over het geheel (materiaal en arbeid) wordt echter inderdaad specifiek benoemd in de offerte. Het totaalbedrag, incl btw, is vervolgens betaald.
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Dan lijkt het bedrijf fiscale regels te overtreden.

Geef als eerste antwoord