Waarom werd over mijn agenda maar 6% btw geheft?

Ik heb een agenda gekocht waarover volgens het bonnetje het lage btw-tarief werd geheft (6%). Nu lijkt me een agenda eerder een luxeprodukt dan een levensmiddel. Hoe zit dit precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

Een agenda valt onder de rubriek: boeken en tijdschriften wat BTW tarief betreft.

Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland kent 3 soorten BTW: De meestgebruikte is het hoogtarief BTW van 19%. Dit tarief wordt op veel diensten en (onroerende en roerende) goederen geheven...

Hiernaast hebben we het laagtarie BTW van 6%. Hiervoor komen ondermeer de levensmiddelen (eten/drinken) voor in aanmerking. Maar er zijn plannen om een aantal vormen vanzakelijke dienstverlening hier ook weer onder te brengen, zoals de kapper, stucadoor, schilder, schoonmaker, timmerman etc...

Tot slot hebben we in een aantal gevallen nog een BTW vrijstelling van 0% BTW. Hier valt een advocaat, notaris, Gemeenten, Scholen, Studiebegeleiding e.d. onder...

Let op: Zo snel de groep 0% BTW wel BTW in rekening brengen dan zijn zij eveneens BTW plichtig...

Voor zover ik weet vallen tijdschriften en (kleine) kantoor artikelen onder het 6% BTW tarief. Maar eerlijk is eerlijk. Hierin is het volstrekt onduidelijk wat precies onder de 6% en wat er onder de 19% valt. Ik heb hier diverse facturen en nota's liggen in mijn administratie, waarin de BTW over beide tarieven is uitgesplitst...

Ik heb eveneens mee gemaakt dat de Belastingdienst mij als ondernemer geen goed/juist antwoord kon geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het een onduidelijk gebied is zie ik nu ook. Ik vond op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob09/ob09-119.html#P1329_146865 : --
Voorbeelden van drukwerken die niet onder het 6%-tarief vallen:
[...]
kantoor-, zak- of schoolagenda's, al dan niet voorzien van een informatief gedeelte
-- Blijkbaar had er officieel dus wel 19% geheft moeten worden! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I know... Alleen voor mijn bedrijf moet ik voor de verschillende diensten formeel 6% BTW, dan wel 19% BTW in rekening brengen. En dat voor één klant. Omdat de Belastingdienst daar zelf niet duidelijk in is reken ik standaard 19%. Krijg ik in het gunstigste geval nog wat terug aan het eind van de rit...
Op studieboeken zit 0% btw, op gewone boeken 19% en agenda's vallen tussen het 'schoolgebruik' en het 'gewone' gebruik in. Kan je bewijzen dat je het agenda puur en alleen voor schoolgebruik hebt aangeschaft kan je deze 6% ook nog terug krijgen.

Om je vraag te beantwoorden. Waarom geen 19 en wel 6?
De overheid wil studie en opleiding stimuleren daardoor geven ze daar een lager percentage belasting op. Een agenda valt daarbij.

Waarom geen 0 en wel 6?
Aangezien de agenda niet puur en alleen voor studie gebruikt wordt, wordt er wel belasting over geheven.