Bestaat er ook een IB 60 formulier voor mensen met een eigen bedrijf?

Ik moet een IB 60 formulier aanvragen ivm een nieuwe woning. Ik heb dit gedaan bij de belasting dienst. Nu heb ik een totaal ander formulier thuis gestuurd gekregen. Namelijk aangifte inkomsten belasting. Nu heb ik mijn boekhouder gebeld en hij vroeg zei ik heb nog nooit zon formulier aangevraagd voor iemand met een eigen bedrijf. Weet iemand hier meer van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (3)

Volgens mij is er geen verschil tussen ondernemer en particulier. Een IB60 is een inkomstenverklaring, afgegeven door de belastingdienst.
Ipv een IB60 kun je ook de meest recente aanslag inkomstenbelasting opsturen aan de betreffende instantie (woningbouwvereniging?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het betreft hetzelfde document. Voor de belastingdienst is er geen onderscheid: in geval van eenmanszaak / vof nemen ze hierin je winst mee, bij een bv je salaris.

Overigens is dit informatie die je boekhouder zo op zou moeten kunnen roepen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen afzonderlijk formulier IB60, zoals de inkomensverklaring kortweg wordt genoemd, voor ondernemers. Het formulier geldt voor alle belastingplichtigen die daar behoefte aan hebben.

Het formulier vermeldt alleen jaargebonden informatie over één betreffend jaar.

Als je een aangifteformulier hebt toegezonden gekregen om welke reden dan ook, ben je verplicht dit naar eer en geweten in te vullen en op te sturen. Pas dan kan de jaarafhankelijke verklaring worden opgestuurd. Zeker als er verder geen (bijvoorbeeld) looninkomsten of inkomen van een of andere uitkerings instantie bekend is.

De boekhouder behoeft zich verder helemaal niets af te vragen. Het is zijn taak, voor u, als u daarom vraagt het formulier aan te vragen. De belastingdienst verstrekt voor zover aanwezig de vastgestelde inkomsten over het betreffende jaar of zendt u een aangifteformulier toe.

Iemand die een eigen bedrijf start behoeft geen inkomensverklaring te over leggen. Wel kan hij een dergelijke verklaring behoeven omdat hij bijvoorbeeld een krediet bij een bank aanvraagt of een hypothecaire verbintenis aangaat. De bank kan dan om een IB60 formulier vragen, maar dat staat geheel los van het starten van een onderneming.