Op mijn jaaropgave staat Loonheffing: Witte tabel. Loon was €152. Wat moet ik als loonheffing opvoeren?

Het is mijn jaaropgave van 2011. Ik was in november begonnen bij kruidvat. Ik heb de witte tabel gevonden en geboren in 1994. Moet ik dan de verrekende arbeidskorting 2,75 kiezen? Ik moet weten hoeveel loonheffing ik heb voor mijn aangifte inkomstenbelasting 2011. Ik heb wel al arbeidskorting van €2 gekregen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als dat het enige is wat je daar verdient het is dat 0. Anders staat dat ook op je jaaropgaven hoeveel dat is.

Op je jaaropgave hoort een veld te staan met de naam "Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen" (of iets wat daar heel erg op lijkt). Dat is de "loonheffing" die je in moet vullen.

als er geen loonbelasting oftewel loonheffing is ingehouden dan krijg je geen belasting terug en is het indienen van een aangifte dus zinloos. Je krijgt niets terug.

De algemene loonheffingskorting voor personen beneden de leeftijd van 65 jaar is voor het jaar 2011 € 1987,--. Jij hebt volgens jouw jaaropgave € 152 loon verdiend. Als het goed is geeft de jaaropgave onder de rubriek loonheffing niets aan, omdat jouw loon na aftrek van de loonheffingskorting in de witte tabel geen loonheffing aangeeft. Stel dat je loon is belast naar de witte maandtabel. 1/12 deel van de loonheffingskorting is meer dan het loon, dus er valt niets te belasten. Anders was het, wanneer je een loonverklaring had ingeleverd en niet om loonheffingskorting zou hebben gevraagd(een foutje dus, maar dat kan), dan zou er € 35,58 loonheffing(=gezamenlijke naam voor loonbelasting en premie Aow/Aww) zijn ingehouden. De arbeidskorting is geen inhouding op het loon, maar een deel van de loonheffingskorting. In de loonheffingstabellen is deze korting verrekend. Zo staat er, zoals in jouw geval, geen loonheffing in de kolom -met loonheffingskorting- en € 35,58 in de kolom zonder loonheffingskorting. Je hoeft dus niets terug te vragen aan de Belastingdienst, want je hebt het in feite al gekregen door middel van het toepassen van de loonheffingskorting in de tabellen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100