Kan je heffingskorting krijgen over box 2 of 3 heffing?

Stel je belasting over inkomen van box 1 is lager dan de heffingskorting, maar je belasting over inkomen van box 2 of 3 is wel hoger. Komt deze heffingskorting dan in mindering op de belasting van box 2 of 3?

een jaar geleden
1.3K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Is het niet zo dat de heffingskorting in mindering wordt gebracht op je inkomen en dat daarna de belasting wordt berekend?
erotisi
een jaar geleden
nee, die komt in mindering op de belasting zelf
ronron1212
een jaar geleden
Dat is ook waar je hem op krijgt op je inkomen.
erotisi
een jaar geleden
Maar is dat dan inkomen uit arbeid alleen of ook uit ab aandelen en vermogen?
erotisi
een jaar geleden
Volgens deze site over alle drie. Maar dat lijkt niet Pro rata te gaan maar vanaf de voet: https://help.afas.nl/help/NL/AL/Tax_IB_Proces_LevDis.htm

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende heffingskortingen die elk op een eigen manier berekend worden.
Het totaal van de berekende heffingskortingen wordt in mindering gebracht op het bedrag van de berekende belasting/premie volksverzekeringen. Iedere box heeft zijn eigen belastingtarief.

De algemene heffingskorting wordt (tot een betaald maximum) berekend over het belastbaar inkomen in box 1. Stel nu (voor het gemak) dat dit dit een bedrag is van eur 2.000.

Stel nu dat de berekende belasting/premie volksverzekeringen in box 1 eur 1.500 is, in box 2 300 en in box 3 100. Dan is het totaal van de berekende belasting eur 1.900.

Dan wordt van die korting van 2.000 een bedrag van 1.900 verrekend (,art. 8.8 Wet IB 2001). Het resterend bedrag van eur 100 "verdampt" (als art. 8.9 Wet IB niet van toepassing kan zijn).

Anders gezegd: heffingskortingen gaan in mindering op de berekende belasting van box 1, 2 en 3 maar de verschuldigde belasting (berekende belasting -/- heffingskortingen) kan niet negatief worden door aftrek van de heffingskortingen. Anders zou je geld toe krijgen op belasting/premies die nooit betaald zijn.

Het werkt bij een belastingkorting net als bij een korting in een winkel: die is ook nooit hoger dan het bedrag dat je oorspronkelijk had moeten betalen.

Dus ja: heffingskortingen gaan in mindering op de BEREKENDE belasting in box 1, 2 en 3 maar tot maximaal het bedrag van die berekende belasting.
Computoon
een jaar geleden