Moet ik belasting betalen als mijn kosten hoger zijn dan mijn inkomsten?

Ik wil adverteerders laten adverteren op mijn website tegen betaling. Mijn kosten zoals laptop, domeinnaam, hosting enzevoorts zijn meer dan de inkomsten. Moet ik inkomstenbelasting betalen?

Toegevoegd na 11 minuten:
Had gebeld naar de belasting en die zegt je moet van je moet je kosten die je in een jaar hebt aftrekken van je inkomsten. Maar als je een website hebt behoort het aanschaffen van je laptop dan tot de kosten?

Toegevoegd na 12 minuten:
Kosten van het jaar aftrekken van de inkomsten van een maand zei hij als ik me niet vergis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (4)

Nee, maar je moet het wel aangeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, wellicht kan je zelfs belasting terug krijgen als je inkomsten lager zijn dan je opbrengsten.
Aangifte is voor een ondernemer verplicht trouwens, en dat ben je in jouw geval.
Wat betreft de aftrek voor je laptop, dat kan, mits deze puur zakelijk gebruikt wordt. Gebruik je hem ook prive, dan deels. Laat je hiervoor adviseren door een belastingsadviseur. Gebruik je een aparte ruimte in huis voor het werk, dan kunnen misschien zelfs een deel van de kosten hiervoor afgetrokken worden.
Ga eens langs bij de KvK, daar hebben ze hierover veel nuttige info voor startende ondernemers!
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over deze bijverdiensten of onderneming hoef je geen belasting te betalen. Je kunt het (aanloop) verlies verrekenen met je positieve inkomsten dit jaar of als die er niet zijn van latere jaren, bijvoorbeeld uit loondienst of uit een andere onderneming. Belasting terugkrijgen is alleen mogelijk als je belasting betaald hebt.
Laptop kun je niet in een jaar afschrijven, dus de aankoop moet je in circa 3 jaar afschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij dit verhaal ga ik er van uit dat je winst (of verlies) door je inkomen gedekt wordt. Dus als je veel winst maakt, komt het bij je loon bij. Maak je verlies, dan gaat het van je loon af. Klopt dat?

Het gaat immers om 2 dingen: winstbelasting en loonbelasting. Normaal gesproken betaal je gewoon loonbelasting over je inkomsten (als salaris) uit het bedrijf. Daar kom je niet onderuit. Maar je winst belasting is iets anders. Heb je de laptop via je bedrijf gekocht, dan staat hij op je balans en wordt hij (deels) meegerekend in je winst en verlies rekening. Daarbij geldt de redelijke afschrijvingstermijn van 3 jaar. Dus per jaar 1/3.

Je hoeft natuurlijk geen winstbelasting te betalen als je verlies draait.