Hoe moet dat met BTW?

Ik heb net een advertentiepositie op mijn website verkocht. Hoe werkt dat met BTW? Moet ik nu aangifte doen?
De transactie gaat over een laag bedrag en ik verwacht niet dat het regelmatig gaat voorkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet even voor jezelf bepalen of je ondernemer bent voor de BTW. Check de site van de belastingdienst (zie de bron) om te bepalen in hoeverre je dat bent.

Let op als je zelf verder gaat zoeken: er zijn twee standaarden voor ondernemerschap bij de belastingdienst: de ene is of je ondernemer voor de BTW bent, de ander is of je ondernemer voor de inkomensbelasting bent.

Op basis van de weinige informatie die je hier geeft, lijkt het me dat je geen ondernemer bent in geen enkele zin. Het heeft er ook een beetje mee te maken wat het doel is van je website. Als jouw doel is om er geld mee te verdienen, dan veranderen de zaken. Ook als het om grote bedragen of veel verschillende adverteerders gaat, dan krijgt je website (hobby of niet) veel meer een zakelijk karakter. Nogmaals, dat lijkt hier niet het geval.

Dus: in dit geval doe je niets met BTW en reken je netto af. De opbrengsten zou je als goede burger aan het eind van het jaar op moeten geven bij je 'Resultaat uit overige werkzaamheden' (in Box 1). Let wel, je mag hiervoor de kosten die je gemaakt hebt aftrekken van het bedrag dat je opgeeft. Zo zou je mijns inziens de kosten van de hosting voor de maanden waarop de advertentie erop stond eraf kunnen trekken. Maar bijvoorbeeld weer niet de kosten van je internetabonnement of je computer, want deze hebben toch grotendeels een privékarakter. Je hoeft geen ingewikkelde administratie bij te houden, maar bewaar wel de bonnetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

alle transacties waar btw over gerekend wordt, of het inkoop is of verkoop, moet worden opgegeven bij de belastingdienst. De regelmaat van de transacties maakt niet uit, ook het bedrag niet.

Toegevoegd na 7 minuten:
tenzij de volledige aangifte onder de grens voor de kleine-ondernemers-regeling valt (volgens mij was dit 800 euro te betalen per kwartaal). Dan is aangifte niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u in NL per jaar minder dan € 1.883 aan omzetbelasting (btw) hebt af te dragen, dan kan men niet alleen vermindering/vrijstelling aanvragen maar ook krijgen. Lees in de kleine ondernemersregeling in de onderstaande link wat de voorwaarden zijn en hoe te handelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gaat dus om de belasting minus voordruk dus de afdracht.
Niet uitsluitend de btw over de omzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even concreet: wat moet ik doen? Ik heb niet eens een bedrijf, alleen maar een website die ik als hobby ben begonnen.