Waarom behoort de bijdrage zorgverzekeringswet niet tot het brutoloon?

De werkgever betaald naast je brutoloon, van waaruit de premies volks en werknemers verzekeringen worden betaald ook een premie zorgverzekeringswet aan de werknemer (die ook meteen wordt afgedragen). Maar waardoor behoort deze niet en de andere premies wel tot het brutoloon terwijl ze beide feitelijk door de werkgever worden betaald.

8 maanden geleden
tinus1969
8 maanden geleden
In feite omdat dat in 2006 zo besloten is. De reden weet ik niet precies, maar er zit een stuk politiek in. Ik vermoed juist om grote impact op andere belastingen en dus inkomen te vermijden.
SimonV
8 maanden geleden
De reden waarom de bijdrage voor de zorgverzekeringswet niet tot het brutoloon behoort, is dat de Zvw-premie een werknemerspremie is en geen werkgeversbijdrage.
Het is geen loonbestanddeel, maar een wettelijke heffing.
erotisi
8 maanden geleden
De werkgever of uitkeringsinstantie betaalt werkgeversheffing Zvw. Dit bedrag wordt niet ingehouden op uw loon of uitkering. U krijgt geen vergoeding van uw werkgever of uitkeringsinstantie.

Antwoorden (1)

Over het werkgeversdeel van de zorgpremie hoeft de werknemer geen belasting te betalen. Over de andere premies wel.
8 maanden geleden
erotisi
8 maanden geleden
Behoort het niet tot het fiscaal loon dan?