Moet ik belasting betalen over winst aandelen?

Ik las verhalen over dat mensen stoppen met hun baan omdat het hun zoveel opleverde. Ik kwam wel een aantal dingen tegen over box 3 maar kon niet echt opmaken wat er gebeurd als dit je primaire inkomen is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
54.7K

Antwoorden (2)

Je betaalt belasting over je totale vermogen (contant geld, geld op spaarrekeningen, geld op deposito's, de waarde van je aandelen, de waarde van je opties, de waarde van je futures, enzovoort). Van die totale waarde mag je de vrijstelling aftrekken. Over de rest betaal je belasting.

Over de winst op je aandelen betaal je dus geen enkele belasting. Wat er gebeurt is dat jouw vermogen groeit vanwege die winst. Omdat je vermogen groeit, en je belasting betaalt over je vermogen, moet je dus het volgende jaar extra belasting betalen.

Voor dividenden wordt automatisch belasting ingehouden. Die ingehouden dividendbelasting kun je verrekenen met de inkomstenbelasting - maar wat dat uiteindelijk ("netto") precies betekent, heb ik nooit goed begrepen. Hopelijk kan iemand anders dat uitleggen in een reactie onder dit antwoord.

Toegevoegd na 57 seconden:

Houd er, als je gaat beleggen, rekening mee dat koerswinst géén inkomen is. Beleggen voor vermogensgroei is iets anders dan beleggen voor inkomen.

7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Strikt genomen betaal je geen belasting over je vermogen (de vermogenbelasting is afgeschaft), maar over een forfaitair rendement van dat vermogen: de zogenaamde vermogensrendementsheffing van box 3. Verrekenen met de inkomstenbelasting houdt in dat net als bij de loonheffing dividendbelasting een voorheffing is omdat zowel loon als dividend een onderdeel zijn van je totale inkomen waar de eindheffing inkomstenbelasting over wordt berekend. Ingehouden dividendbelastingen die zijn afgedragen aan de Nederlandse belastingdienst worden gezien als voorbelasting. Voorbelasting is vooruit betaalde belasting of een voorschot. Deze ingehouden binnenlandse dividendbelasting mag daarom, ongeacht je vermogen, volledig in mindering worden gebracht op de totale verschuldigde inkomstenbelasting. Dividendbelastingen op buitenlandse dividenden zijn niet afgedragen aan de Nederlandse Belastingdienst. Deze dividendbelastingen fungeren hierdoor niet als voorbelasting. Als Nederland een verdrag heeft met het betreffende land, dan mogen deze dividendbelastingen wel worden verrekend in Box 3. De dividendbelastingen mogen in mindering worden gebracht op eventueel verschuldigde vermogensbelasting. Door deze correctie wordt dubbele belasting voorkomen. De verrekening van dividendbelasting is dus alleen mogelijk als je in Box 3 belasting betaalt. http://beursbink.nl/finance/dividendbelasting-verrekenen-inkomstenbelasting/
Cryofiel
7 jaar geleden
Je hebt gelijk met de opmerking dat niet het vermogen, maar het (fictieve) rendement daaruit wordt belast. Bedankt voor je uitleg over de dividendbelasting en de verrekening daarvan.
Je betaald belasting over je vermogen. Omdat het niet evenvoudig is om te gegeven wat het inkomst deel is en wat welk deel gewoon aanwas vermogen is. Heeft de regering een simpele regel gemaakt. De fictieve rente van 4%. En daarvan betaal je 30% belasting.

Natuurlijk is er een drempelbedrag en aftrek van dividend belasting die vooraf ingehouden is.

Dus je betaald belasting over de fictieve winst, het vermogen en niet de werkelijke winst.

Een kleine verklaring in het verleden waren er beleggingsvormen welke geen dividend uitkeerde, maar de aandelen in waarde en aantal liet stijgen.