Kun je reiskosten (benzinekosten) voor een bezoek naar de poli en ziekenhuis aftrekken van de belasting?

Ben de laatste maanden vele malen naar poli en ziekenhuis geweest met eigen auto. 20 kilometer rijden.

Toegevoegd na 7 minuten:
is dat dan het aantal kilometers voor heen en terug? en als je iemand naar het ziekenhuis brengt en zelf terugrijd, mag je die kilometers ook mee tellen voor het terugrijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.1K
fisbel
12 jaar geleden
Het gaat om de vervoerskosten van de zieke. Die wordt naar het ziekenhuis gebracht - enkele reis dus. En als de zieke weer wordt opgehaald: weer enkele reis.
fisbel
12 jaar geleden
Correctie van mijn reactie hierboven: de werkelijke kosten tellen. Dus heen EN terug. Net zo als bijvoorbeeld weekenbezoek gehandicapt kind 27 jaar en ouder - kind wordt gehaald (bijv vrijdag - kilometerkosten heen en terug tellen) en teruggebracht (zondag - kilometerkosten heen en terug tellen)

Het beste antwoord

Deze kosten kunt u in aftrek nemen tegen de werkelijke kosten. Gemiddeld zal de Belastingdienst € 0,35 / km accepteren.

Toegevoegd na 8 minuten:
20 kilometer rijden v.v. betekent dus dat u 20 x € 0,35 in aftrek kunt nemen. Elke keer dat u voor een bezoek naar de poli of ziekenhuis moest. Parkeerkosten kunnen hierbij meegeteld worden.

Let u erop dat u de kosten NIET vermeldt bij reiskosten ziekenbezoek maar bij vervoer. Reiskosten ziekenbezoek is onder voorwaarden slechts van toepassing als men de zieke (huisgenoot) opzoekt in het ziekenhuis. Bovendien is hier slechts € 0,19 / km van toepassing (auto)

Dus vermelden bij vervoer. Als het inkomen beneden modaal is, is er ook nog de vermenigvuldigingsfactor van 1,4 voor 65-minners en 2,13 voor 65-plussers. De vervoerskosten worden dan dus vermenigvuldigd met 1,4 cq 2,13. Deze berekening doet het programma automatisch.

Toegevoegd na 18 minuten:
De exacte grens voor de vermenigvuldigingsfactor is € 33.485 (jaar 2011) De inkomens van partners worden hierbij opgeteld. Deze inkomensgrens - vermenigvuldigingsfactor kan een rol spelen bij de keuze voor wel of geen gezamenlijke aangifte - 1 van de partners heeft veel ziektekosten en een laag inkomen - 1 van de (weinige) uitzonderingssituaties waarbij gescheiden aangifte kan lonen.

Toegevoegd na 21 minuten:
Deze inkomensgrens is niet het verzamelinkomen, maar het drempelinkomen: het inkomen uit de boven 1, 2 en 3 VOOR toepassing van de persoonsgebonden aftrek.

Toegevoegd na 6 uur:
UItgebreide informatie geeft meerkosten.nl
Deze site geeft uitgebreide heldere informatie over aftrekbare ziektekosten. Een must degenene die zich gedegen willen informeren over ziektekostenaftrek.

Door de overzichtelijkheid van de onderwerpen is deze site een absolute aanrader. Informatie ziektekosten algemeen op internet is erg hap-snap, willekeurig.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij was t vorig jaar €0.19 cent per kilometer.
Geldt niet voor als je een ander rijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Martine74 Nee, die 0,19ct geldt echt voor andere zaken (de onbelaste kilometervergoeding voor werknemers in loondienst en kilometers die ondernemers in privévervoermiddelen maken). Voor de aftrek van reiskosten voor ziekenvervoer geldt echt de daadwerkelijk gemaakte kosten. Overigens is het inderdaad een moeilijke berekening als je alle factoren erbij moet rekenen, dus wellicht kan de Belastingdienst gewoon een forfaitair tarief vaststellen. Maar dat is een ander verhaal. +1 aan fisbel
fisbel
12 jaar geleden
Martine: mijn uitleg was kennelijk niet voldoende.
In de bijgaande link, ook opgenomen als aanvulling op mijn antwoord kan je (uitgebreid) uitgebreid lezen wat onder vervoerskosten wordt verstaan. http://www.meerkosten.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=116&Itemid=135
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hartelijk dank voor uw uitleg!