Voor Aangifte IB bij Box 3 moet het gemiddelde ( 1 jan + 31 dec : 2 ) worden opgegeven. Welk saldo geven de banken door aan de fiscus ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Banken moeten uit eigen beweging de volgende gegevens ter beschikking stellen:
- bankrekening: saldo per het einde van het jaar, genoten rente (= overeengekomen vergoeding voor gedurende looptijd ter beschikking stellen van hoofdsom);
- effectenrekening: saldo per het einde van het jaar, genoten dividend en ingehouden dividendbelasting;
De informatie moet worden verstrekt per rekening en onderverdeeld naar de diverse categoriën: spaartegoed, maatschappelijke beleggingen, etc.
De informatie mag achterwege blijven indien het saldo lager is dan € 500 en de rente/het dividend lager is dan € 11.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

waarschijnlijk de getallen die je op hun jaaropgaaf vindt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad de getallen op de jaaropgave van de bank worden aan de belastingdienst doorgegeven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De banken geven niet automatisch onze rekening gegevens aan de belastingdienst. Alleen als de belastingdienst erom vraagt. En dan geven ze alleen waarom gevraagd wordt. De gegevens komen idd overeen met je einde jaars overzicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is niet correct: qwyzux of jij moet over nieuwe en waarschijnlijk geheime informatie beschikken, maar anders dan dat zijn banken wel degelijk verplicht om de gegevens door te geven. Of het daarbij nog uitmaakt of je boven het vrij te laten vermogen in box 3 uitkomt weet ik niet, maar dat lijkt me zeker niet logisch dat een bank daarvoor een uitzondering mag maken, aangezien je ook bij andere banken nog meer vermogen kunt hebben. Is het totaal van de bedragen boven het vrij te laten vermogen dan ben je zelf ook nog eens verplicht aangifte inkomstenbelasting te doen.