Ik leen van mijn ouders 15.000 euro over een periode van een jaar. Ik ga dit geld terugbetalen. Zijn hier belastingen mee gemoeid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Als jij geld leent van je ouders heeft dat geen invloed op de belastingen. Het is gewoon een verschuiving van vermogen, en dat kan zonder dat je belasting betaalt of terugkrijgt.

Je moet dan wel een contract opstellen, waarin bepaald wordt wat de periode is van terugbetaling en hoeveel rente ermee is gemoeid.
Mocht je willen afspreken met je ouders dat je geen rente hoeft te betalen moet je in dat contract zetten dat het geld altijd direct opeisbaar is. Doe je dat niet zal de belastingdienst eisen dat je rente gaat betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Tussen de 18de en 35ste verjaardag van het kind kunnen ouders eenmalig € 22.760 belastingvrij aan hun kind schenken.
Dus of je het nu gaat terugbetalen of niet, mag dat één keertje zonder dat je last hebt van belastingen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lening is geen schenking
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar bij een schenking heb je geen last van de belasting, he............ Dus dan maar schenken, he..
AWM
14 jaar geleden
Iets dat niet interessant is voor de belasting, hoef je niet te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar op het moment dat ze het geld alsnog terugbetaalt, krijgt ze dan geen problemen met de belasting? Of stel dat ze zelf al vermogen had, dan krijgt ze met die 15.000 euro misschien wel meer dan het vrij te laten vermogen in box 3, waardoor ze zelf meer inkomstenbelasting zou moeten betalen i.v.m. box 3, of zie ik dit nu verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: als je met 'ze' de vraagstelster bedoeld...als ze die 15.000 euro leent, dan stijgt haar vermogen niet, maar neemt haar schuld toe. Als ze terugbetaald blijft het vermogen gelijk en daalt haar schuld. Of bedoelde je de ouders? (in dat geval: negeer bovenstaande) Het is me niet geheel duidelijk :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk Wijnstein, de vraagtekens waren omdat ik iets vermoedde, maar niet zeker wist, ik vergeet inderdaad dat haar netto vermogen zou dalen van die schuld, het vermogen stijgt wel met 15.000 door het geld dat ze heeft, maar daalt eveneens met 15.000 als het een schuld is, dus netto zou dat niets uitmaken lijkt me.
Over geleend geld heft de fiscus geen inkomstenbelasting. Hoe het momenteel kommatechnisch precies zit weeknie maar voorheen kon over elke lening de rente afgetrokken worden van het belastbaar inkomen voor de fiscus. In het geval van een huis is dat nog steeds zo: de hypotheekrenteaftrek.
Voor je ouders geldt wel dat als er rente geheven wordt dat formeel inkomsten zijn dus belastbaar.
Maar mocht je met je geleende geld bijvoorbeeld op het Waterlooplein een schilderijtje aanschaffen dat later een Rembrandt blijkt te zijn dan wordt de waarde ervan wel gezien als vermogen. En dat is wel voor een paar procent belastbaar.
Het is wel verstandig schriftelijk met je ouders vast te leggen dat er een bedrag geleend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je ouders moeten 1,2 % van het bedrag belasting betalen , het blijft hun vermogen ! alleen als het geld bedoeld is om een woning te verbeteren mag je de rente aftrekken, indien het bedrag voor consuptie besteed is,is de rente niet aftrekbaar.

Toegevoegd na 3 uur:
het hoeft geen hypothecaire lening te zijn, als er met rekeningen kan worden aangetoond de het bedrag aan het huis is besteed gaat de fiscus accoord. een hypothecaire lening geeft meer zekerheden wat betreft de terugbetaling bij verkoop van het huis b.v. bij een gewone lening kan men zeggen; jammer ik heb het geld niet om terug te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen schenking dus heb je met de belasting geen last.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geld leen van je ouders kunnen ze deze som aftrekken van het vermogen in box 3 en ze kunnen vervolgens de rente belastingvrij schenken als zijn de een jaarlijkse schenking,tot een bepaald bedrag,jij kunt het geld voor je doelstelling gebruiken die je zelf in gedachte hebt omdat consumptieve kredieten niet meer aftrekbaar zijn is het raadzaam om dit geld eventueel te gebruiken voor de eigen woning(dus bonnetjes sparen van de bouwmarkt,schilder etc)het geld hoeft hierbij niet in een keer uitgegeven te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er nog nooit van gehoord dat je dit moet melden bij de Belastingdienst. Je bent écht niet de eerste die geld leent van ouders.
Als 't om 'n investering gaat (dat jouw ouders jou geld lenen voor jouw bedrijf) dan is het wél verstandig. Dan heb je 't over Tante Agaath enzo maar ik heb 't idee dat 't hier niet om gaat.

Gewoon lekker lenen en lekker terug betalen (en, zoals dat bij veel papa's en mama's gaat: lekker renteloos!) en laat de Belastingdienst er maar lekker buiten.
Contract opmaken? Moeten jullie helemaal zelf weten. Ook voor zoiets kan je naar 'n notaris maar dát lijkt mij wel erg ver gaan.

Veel leengenot!