Ik leen van mijn ouders 15.000 euro over een periode van een jaar. Ik ga dit geld terugbetalen. Zijn hier belastingen mee gemoeid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als jij geld leent van je ouders heeft dat geen invloed op de belastingen. Het is gewoon een verschuiving van vermogen, en dat kan zonder dat je belasting betaalt of terugkrijgt. Je moet dan wel een contract opstellen, waarin bepaald wordt wat de periode is van terugbetaling en hoeveel rente ermee is gemoeid. Mocht je willen afspreken met je ouders dat je geen rente hoeft te betalen moet je in dat contract zetten dat het geld altijd direct opeisbaar is. Doe je dat niet zal de belastingdienst eisen dat je rente gaat betalen.

je ouders moeten 1,2 % van het bedrag belasting betalen , het blijft hun vermogen ! alleen als het geld bedoeld is om een woning te verbeteren mag je de rente aftrekken, indien het bedrag voor consuptie besteed is,is de rente niet aftrekbaar. Toegevoegd na 3 uur: het hoeft geen hypothecaire lening te zijn, als er met rekeningen kan worden aangetoond de het bedrag aan het huis is besteed gaat de fiscus accoord. een hypothecaire lening geeft meer zekerheden wat betreft de terugbetaling bij verkoop van het huis b.v. bij een gewone lening kan men zeggen; jammer ik heb het geld niet om terug te betalen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100