ik heb dit jaar 6000euro minder verdient dan vorig jaar (2010)krijg dan belasting terug en hoeveel ?

ik heb in deze peroide ook een uitkering gehad van 1 maand van het uvw en daarna ben ik een stuk minder gaan verdienen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Je kunt de vrag wel verwijderen en hem opnieuw stellen maar het antwoord is het zelfde. Op je loon wordt volgens de tabellen loonbelasting ingehouden. Niet meer omdat je in 2010 meer verdiende. Maar de loonbelasting die je moet betalen over 2011. Dus je krijgt niets terug.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk dat je wat terugkrijgt, zie mijn antwoord.
ronron1212
12 jaar geleden
Die kans is klein hajete van wegen de belasting schalen hij heeft drie verschillende inkomsten iets hoger een uitkering en een lagerbetaalde baan. Alles berekend over de eerste schijf waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ronron1212, met schalen bedoel je waarschijnlijk schijven. Er is geen aanwijzing dat qua loonheffing alles op jaarbasis voor de loonheffing in de eerste schijf is belast.
Als het hoogste inkomen voor een belangrijk deel op jaarbasis ook in de tweede schijf valt en de ander inkomens zitten op jaarbasis ver onder het maximum van de eerst schijf dan krijgt hij terug.
Jazeker kan je terug krijgen maar dit is afhankelijk van je inkomen in verhouding tot de tariefgroep. Heb je vorig jaar met je inkomen in een hogere schijf gezeten dan mag je beide inkomens middelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
In een hogere schijf terechtkomen betekent bij twee inkomens TERUGBETALING. Dat komt omdat u in 2011 twee inkomens heeft. Over beide inkomens is regulier in schijf 1 belasting ingehouden. Als uw totale inkomen boven € 18.628 uitkomt is er een gerede kans op bijbetaling. De middeling - daarvan is hier absoluut geen sprake.
ronron1212
12 jaar geleden
onzin er wordt niets gemiddeld met vorig jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reactie op het antwoord van RvH:
Het antwoord is niet juist.
Middelen
gaat over 3 en niet over 2 aaneengesloten jaren. De eerste € 545 krijg je niet terug. Tariefgroepen
bestaan sinds 10 jaar niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet dat fisbel dat op jaarbasis zijn (m.i. 3 i.p.v. 2) inkomens 2011 geheel in de eerste schijf vallen?
fisbel
12 jaar geleden
Hajete, dat heb ik niet gezegd.
Het 1e inkomen valt in schijf 1 (EN evtl in schijf 2, 3, 4)
Het is mogelijk dat er van baan is verwisseld. Dan is er een 2e inkomen. De uitkering is in deze situatie het 3e inkomen. Over alle inkomens wordt begonnen met belastingheffing in schijf 1. Door cumulatie van inkomens is er een goede kans dat er terugbetaald moet worden. Immers: het inkomen van de uitkering waarover uitsluitend belastingheffing in schijf 1 heeft plaatsgevonden, komt als 'top' op het andere inkomen cq op de andere inkomens terecht in schijf 2 (of hoger)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fisbel, dan is er een onjuiste informatie in je eerdere reactie terecht gekomen t.w.:
"Over beide inkomens is regulier in schijf 1 belasting ingehouden."
Daaruit kan door de lezer van dit antwoord m.i. begrepen worden dat er op elk inkomen (hoe hoog het ook is), ingehouden wordt o.b.v het tarief van schijf 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hajete, je hebt gelijk met 3 jaar en dat het schijven zijn. Iets te entousiast geschreven. Overigens vraag ik mij af wat ik verder verkeerd zou doen want zoals ik de vraag lees kan de 6000 vorig jaar in een hogere schijf heeft gezeten.
fisbel
12 jaar geleden
Duidelijk formuleren betekent dat de uitleg niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is. Ik had het daarom misschien beter zo op kunnen schrijven: Hoe hoog elk inkomen ook uitkomt: over elk inkomen begint de belastingheffing in schijf 1. Als uw totale inkomen uitkomt boven € 18.628 is er een gerede kans op bijbetaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fisbel, het zijn geen gelijktijdige inkomstenbronnen! Zie mijn reactie op Ronron1212. Dus mogelijkheid van terugbetaling IB is mogelijk,maar met zijn allen daar over filosoferen is niet echt handig als we de werkelijke bedragen niet kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RvH Middelen
gaat over 3 en niet over 2 aaneengesloten jaren. De eerste € 545 krijg je niet terug. Je weet bovendien niets over 2009!
fisbel
12 jaar geleden
Hajate,
Het maakt niets uit of de inkomstenbronnen gelijktijdig zijn of niet. Elke werkgever / uitkeringsinstantie begint met heffing in schijf 1. Maar we zitten geloof ik aardig langs elkaar heen te praten. Achterhoedepraat, niet erg relevant voor beantwoording van de vraag TS.
http://www.belastingdienst.nl/download/2711.html

Op deze site kan je zien welke gevolgen de wijziging in jouw situatie heeft voor jouw aanslag volgend jaar.
Ook kun je zien hoe je die wijziging aan hen kunt doorgeven. Je kunt online een formulier invullen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord van amc gaat over de bereken van een voorlopig aanslag 2011. Dat is een ruwe methode en kan onbetrouwbare uitkomsten geven, omdat je niet kunt ingeven wat er in 2010 op je inkomsten wordt ingehouden.
Daardoor is de berekeningswijze van de voorlopige aanslag geen betrouwbare manier om een prognose voor de uiteindelijke terugbetaling te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, moet zijn: "wat er in 2011 op je inkomsten wordt ingehouden".
Een hoger inkomen in 2010 dan in 2011 geeft geen recht op terugbetaling.

Je weet pas na afloop van 2010 wat precies het inkomen 2010 en de ingehouden belasting is, niet eerder.
M.b.t. belastingteruggave: Als je nu al denkt te weten wat per inkomstenbron het belastbaar inkomen is met de ingehouden en nog in te houden loonheffing dan kun je met die gegevens en het aangifteprogramma 2010 vrij gemakkelijk een globale berekening maken. De uitkomst voor 2011 zal iets gunstiger zijn.

Begin 2012 kun je dan de definitieve berekening maken. Je krijgt een eventuele terugbetaling pas op zijn vroegst over een half jaar terug.

Toegevoegd na 15 minuten:
De jaartallen in de zin in bovenstaand antwoord zijn onjuist en moeten zijn:
Je weet pas na afloop van 2 0 1 1 wat precies het inkomen 2 0 1 1 en de ingehouden belasting is, niet eerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dit stond er nog niet toen ik begon met tikken.
Dit is niet te beantwoorden zonder alle getallen te weten.
Inclusief wat je nog gaat verdienen en eventuele aftrekposten.

Vorig jaar maakt hierbij niet meer uit, alles gaat per jaar.

In het algemeen kan ik wel zeggen, dat als je onregelmatig verdient hebt.
Dus eerst veel, daarna weinig en vooral bij een tijdje niks, dat je dan leuke bedragen kan terugvragen.
Dit komt doordat ze bij de belastingafdracht ervan uitgaan dat je het hele jaar hetzelfde verdient. Omdat je gemiddeld minder per maand verdient dan in de maanden dat je veel verdient, betaal je in die maanden dus teveel.
Aan de andere kant betaal je in de maanden dat je weinig verdient, te weinig. In het algemeen betaal je in totaal daardoor wel te veel.

Je kan het uitrekenen door alles in te vullen in het Aangifteprogramma 2010 (er zal met 2011 weinig verschil zijn)
Je moet dan wel voorspellen, wat je de komende maanden gaat verdienen en betalen aan belasting. Je kan hiervoor de loonstrook van de laatste keer gebruiken voor de komende maanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Jackd.
fisbel
12 jaar geleden
Invullen in de aangifte 2010 is een goed hulpmiddel. Als men het eigen BSN-nummer niet wil gebruiken kan een fake-BSN worden gebruikt: 2999.99.993 of 2999.99.981 of 2999.99.968. Daarnaast bestaat al het Aangifteprogramma 2011. Natuurlijk nog niet het reguliere programma, maar wel de VA2011 (Voorlopige Aanslag) Voordeel is dat de cijfers exact zijn, nadeel kan zijn dat de belastingteruggave of bijbetaling wat moeilijker te lezen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fisbel, het hanteren van het VAprogramma 2011 is in dit geval mogelijk goed omdat er geen gelijktijdige inkomsten zijn. Va 2011 is wel een ruwe methode en kan onbetrouwbare uitkomsten geven, omdat je niet kunt ingeven wat er in 2011 op je inkomsten wordt ingehouden.
Daardoor is de berekeningswijze van de voorlopige aanslag geen onberispelijke manier om een prognose voor de uiteindelijke terugbetaling te maken.
Als je geld terug wilt krijgen van de belasting moet je investeren in een erkend goed doel. Goede doelen zijn namelijk belasting aftrekbaar ^^, maar je moet het wel kunnen aantonen.

Maar je betaalt idd. belasting over je inkomen, dus de kans is zeer klein dat je iets terug krijgt!

Het systeem werkt namelijk zo:
Je hebt een aantal punten die aftrekbaar zijn van de belasting, hierdoor krijg je geld van de belasting.
Van dit geld wordt wel weer je verschuldigde belasting afgehaald!! En als jij dus geen geld kunt aftrekken van de belasting, dan kun je ook geen geld terug verwachten.

Op de site van de belastingdienst kun je nagaan wat de verschillende aftrekbare posten zijn!

Veel succes