Belastingdienst wijzigt voorlopige aanslag 2016, mag dat?

De belastingdienst wijzigt mijn voorlopige aanslag 2016 omdat de inkomsten vanuit het UWV niet op voorhand waren ingevuld. Mijns inziens waren deze gegevens zoals ook mijn latere inkomsten reeds wel bekend bij de belastingdienst.
Dit betreft de periode januari en februari 2016. Dit betekent dat ik vermoedelijk een fors bedrag moet terug betalen van de door mij terug ontvangen belasting.
Kan ik terecht bezwaar maken omdat de belastingdienst deze gegevens niet heeft overgenomen / ingevuld vanuit het UWV?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Als de gegevens niet zijn door gegevens zijn aan de belastingdienst dan heb je probleem. Als je zwart op wit de gegevens hebt dan is bezwaar mogelijk. Wel gaat de belasting uit van de juistheid van voor ingevulde informatie. Omdat 9 van de 10 keer deze informatie correct is en 9 van de 10 keer deze informatie in het voordeel van de client wordt veranderd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat de inkomsten vanuit het UWV niet op voorhand waren ingevuld, is jammer. Maar de Belastingdienst is niet verplicht dit voor je te doen.
Het is een handige service, maar je bent altijd verplicht zelf de gegevens te controleren en indien nodig aan te vullen.
Als de Belastingdienst ontdekt dat je de aangifte niet volledig hebt ingevuld, mogen ze deze natuurlijk wijzigen.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bezwaar maken heeft dus weinig zin behalve dan dat dit de termijn van de nieuwe aanslag uitstelt...