Wat is het verschil tussen persoonlijke RSZ bijdragen en patronale RSZ bijdragen in België?

Op mijn loonfiches lees ik persoonlijke RSZ bijdragen en patronale RSZ bijdragen, wat zijn deze bijdragen om exact te zijn?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
12.1K
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.jobat.be/nl/artikels/wat-staat-er-allemaal-op-mijn-loonfiche/

Antwoorden (1)

RSZ bijdragen zijn Rijksdienst voor Sociale Zekerheid-bijdragen .
Door van het brutoloon RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid) bijdragen af te trekken, bekom je het belastbaar loon.
De RSZ bijdragen verschillen naar gelang je in de privé- of publieke sector werkt. Voor arbeiders en kunstenaars is er nog een aparte regeling voor de RSZ bijdragen. Voor de arbeiders moet de werkgever ook een bijdrage betalen voor de jaarlijkse vakantie.
Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen de werknemersbijdrage en de werkgeversbijdrage.
De persoonlijke RSZ-bijdragen worden ingehouden van het totale brutoloon en vloeien naar de Rijksdienst voor de Sociale Zekerheid. Deze afhoudingen worden gebruikt om pensioenen, werkloosheidsuitkeringen, ziektevergoedingen, kinderbijslagen enzovoort te betalen.
De patronale RSZ-bijdragen worden niet in mindering gebracht van het brutoloon van de werknemer. Het zijn bijdragen die de werkgever betaalt. Het bedrag wordt wel vermeld op de loonfiche. De werkgever betaalt de patronale lasten voor de werkgever bovenop het brutoloon. Dat zijn bijvoorbeeld de werkgeversbijdrage voor maaltijdcheques en de werkgeversbijdrage voor groepsverzekering
Voorbeeld van patronale RSZ-bijdrage is:
een maaltijdcheque mag maximaal acht euro bedragen per cheque en dus per gewerkte dag. Van die maximale acht euro moet de werknemer wel zelf een persoonlijke bijdrage betalen van minimum 1,09 euro per cheque. Dit maakt dat de maximale patronale bijdrage (de maximale tussenkomst als werkgever) een bedrag is van 6,91 euro per maaltijdcheque is. Op dit patronaal gedeelte betaalt je werknemer geen bedrijfsvoorheffing, noch sociale zekerheidsbijdragen.
Bijvoorbeeld: de werkgever geeft de werknemers een maaltijdcheques van zes euro per gewerkte dag. Zelf betalen de werkgevers € 1,09 hiervan via hun loonbrief. De rest van de waarde van de maaltijdcheque, namelijk 4,91 euro in dit geval zijn volledig netto voor je werknemer.