Met de nieuwe wet omtrent kijken naar gezamenlijk inkomen voor bijstand, word er ook gekeken naar vermogen?

Per juli gaat deze wet in en word er gekeken naar hoeveel inkomen er per huishouden aan inkomen inkomt, ook kinderen, voordat er bijstand uitgekeerd wordt. Word daarbij ook gekeken naar eigen vermogen? Mijn moeder werkt niet veel maar teert in van haar vermogen, de mogelijkheid bestaat dat ik de bijstand in moet. Word ik dan gekort omdat mijn moeder eigen vermogen heeft?

11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, helaas wel:

Maximumbedrag eigen vermogen

Als u te veel eigen vermogen hebt, heeft u geen recht op een bijstandsuitkering. Onder eigen vermogen valt spaargeld, maar vallen ook andere bezittingen, bijvoorbeeld een auto. Voor gezinnen, mensen die een gezamenlijke huishouding voeren en voor alleenstaande ouders is het maximumbedrag aan eigen vermogen € 11.370. Voor alleenstaanden is het maximumbedrag € 5.685. Deze bedragen gelden in 2012.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker.

Als jij bij jouw moeder woont en zij heeft een vermogen
dan heb jij geen bijstand nodig.

http://smallingerland.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/454

Maar de grote gemeenten zijn al gestopt met de strengere toets in de bijstand. Dit door het akkoord van CDA, VVD. D'66, Groen Links en de ChristenUnie van 26 april 2012. Deze nieuwe afspraken houden immers in dat de nieuwe toets op het inkomen van gezinnen in de bijstand wordt teruggedraaid.

http://financieel.infonu.nl/geld/66996-netto-bijstandsuitkering-2012-en-eigen-vermogen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er werd altijd al gekeken naar vermogen bij de Bijstand, en dat gold altijd voor alle uitkeringsgerechtigden. Wanneer de huishoudtoets van toepassing zou worden, zou dus de vermogenseis ook voor iedereen gelden die tot het huishouden behoorde.

Maar deze nieuwe wet gaat - in elk geval voorlopig - niet door, en is zelfs met terugwerkende kracht per 1 januari 2012 afgeschaft. De vier grote steden waren eerder al gestopt met het voorbereiden van de invoering van de huishoudtoets, maar sinds zo'n anderhalve week geleden is bekend dat het helemaal niet meer doorgaat. Zie: http://www.nu.nl/politiek/2817736/huishoudtoets-eerder-afgeschaft.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schrappen van de maatregel was al bekend, maar pas vrij recent is duidelijk geworden dat dit snel in zal gaan, én dat zelfs de groep waarvoor de huishoudtoets al vanaf 1 januari gold (de "nieuwe gevallen"), met terugwerkende kracht de Bijstand zal krijgen waar zij zonder huishoudtoets recht op zouden hebben gehad.