Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik betaal voor mijn 17 jarige zoon reiskosten naar school: €92 p/m. Zijn deze kosten aftrekbaar bij belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Nee, want je krijgt kindertoeslag.

Toegevoegd na 50 minuten:
Voor de goede verstaander, ik bedoel kinderbijslag. Excuus voor een mogelijk misverstand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kindertoeslag is hier niet het juiste woord. Kindertoeslag is momenteel de extra vrijstellling voor ouders tav hun Box-3 vermogen. Voor elk minderjarig kind € 2779 extra vrijstelling. Deze extra vrijstelling wordt miv. 2012 afgeschaft.

In 2007 was er in de IB-aangifte de kinderkorting, in 2008 werd deze naam veranderd in kindertoeslag. En vanaf 2009 werd de regeling inkomensafhankelijk en werd de naam de naam: kindgebonden budget.

Vervolgens: In 2010 werd voor het regulier voortgezet onderwijs de gratis boekenregeling ingevoerd. Tevens werd het kindgebonden budget in 2010 verhoogd. Reden: afschaffing regeling tegemoetkoming ouders regulier voortgezet onderwijs / zie link hieronder.
Een vergoeding van reiskosten was ook in vorige jaren niet mogelijk via de IB-aangifte. Wel was (is) in bepaalde situaties reiskostenvergoeding op gemeentelijk niveau mogelijk.

Zie: http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/tegouders/tegemoetkoming_ouders.asp
(Lees meer...)
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is in beginsel wel een fiscale aftrekpost mogelijk als het kind niet tot het huishouden van de vraagsteller behoort en hij/zij geen kinderbijslag heeft.
Zoals door andere reeds is aangegeven is deze regeling afgeschaft. Wanneer uw inkomenssituatie daar aanleiding toe geeft kunt u bijzondere bijstand (WWB) aanvragen bij de sociale dienst van uw gemeente.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding