Als je samen een huis hebt gekocht en uitelkaar gaat,wie is dan verantwoordelijk voor de gemeentelijke belasting te betalen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Is dat de persoon die voorlopig in t huis blijft wonen? of blijft die andere persoon ook verantwoordelijk voor de kosten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Afgezien van het feit of het huis door één persoon of door twee huwelijkse partners is gekocht moeten alle kosten van de huwelijkse gemeenschap en dus ook de gemeentelijke belastingen, door die gemeenschap betaald worden. Valt die gemeenschap uiteen, dan zal de boedel(baten en lasten) moeten worden verdeeld.
Dat gebeurt in de acte van scheiding en deling als onderdeel van het echtscheidingsconvenant.
De gemeente zal in eerste instantie uitputtend trachten de invordering van de aanslag te verhalen bij de persoon op wiens naam de aanslag staat gesteld. Als dat op bezwaren stuit, komt naar alle waarschijnlijkheid wel aan de orde of dat persoon a of b is of beiden voor hun deel.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het geval van "gemeenschap van goederen gehuwd zijnde" is elke huwelijkspartner aansprakelijk voor de helft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de belasting is gebaseerd op een meer persoons huishouden, dan zou ik zeggen dat het zo netjes is de rekening 50/50 te delen. Maar officiële regels zijn hier niet voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
regels zijn er wel tot dat je gescheiden bent en de zaken hebt afgehandeld ben je beide verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar waarom word de aanslag dan maar op een naam gedaan?
Is de ex partner dan toch ook nog aansprakelijk?
(Hypotheek is ook op beide )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat 1 iemand hoofdelijk aansprakelijk is binnen een huishouden. Zo staat dat nu eenmaal bij een gemeente ingeschreven. De hoofdbewoner word altijd aangeslagen.
Het meest eerlijke is uit te rekenen welk percentage van de belastingen betaald moet worden over de periode tot aan het moment dat jullie uit elkaar zijn gegaan. Dit percentage dan delen. Degene die in het huis blijft, betaalt dan het deel voor de periode nadat jullie uit elkaar zijn gegaan.

Formeel zijn jullie beide verantwoordelijk voor het deel dat jullie daar samen hebben gewoond. Hoe je dat verdeeld, is jullie zaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je getrouwd.samenlevingscontract enz daar wordt de verdeelsleutel op gebaseerd.