Waar precies gaat inkomstenbelasting naartoe?

Is er een opsplitsing die openbaar beschikbaar is wat aanduidt waar je belastinggeld naartoe gaat?

Bijvoorbeeld: 10% naar A, 5% naar B, etc.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Dat staat jaarlijks in de overheidsbegroting. Daar is geen verdeelsleutel voor.

Antwoorden (2)

Ja, op deze website https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prinsjesdag/inkomsten-en-uitgaven-van-het-rijk-2021 kan je zien hoe dit allemaal voor 2021 is begroot.

Het rijk verwacht in 2021 inkomsten te hebben van € 293,0 miljard en uitgaven van € 336,6 miljard. Van de inkomsten van het rijk is 64,0 miljard loon- en inkomstenbelasting.

De uitgaven van € 336,6 miljard worden als volgt verdeeld over de ministeries en een aantal andere posten (zie figuur hieronder). De inkomstenbelasting wordt in dezelfde verhouding verdeeld. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bijvoorbeeld ontvangt dus van de loon- en inkomstenbelasting (40,0/336,6) x 64,0 = 7,6 miljard.

In een percentage is dat 7,6/64 x 100 is 11,9 procent, voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Toegevoegd op 06 maart 2021 15:01: tekst
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Dat percentage komt eruit na het begroten dat is niet het percentage waarna verdeeld wordt. Zo gaat dat bij begroten. @Antoni
Antoni
3 jaar geleden
Wat is dan het percentage waarnaar verdeeld wordt, @ronron1212?
ronron1212
3 jaar geleden
Er is geen percentage er wordt een begroting gemaakt elk jaar weer opnieuw. Dat daar dan een percentage uitkomt is weer iets anders dat is dus echt niet elk jaar het zelfde. @Antoni
Antoni
3 jaar geleden
Ik heb uit de vraag niet begrepen dat de vraagsteller vraagt naar een vast percentage dat ieder jaar hetzelfde is.
ronron1212
3 jaar geleden
@Antoni zoals je ziet wordt er meer uitgegeven dat er inkomt dus al die percentage waar jij opschrijft bijv In een percentage is dat 7,6/64 x 100 is 11,9 procent, voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. gaat niet op.
Antoni
3 jaar geleden
11,9 % van de totale uitgaven gaat naar Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het maakt niet uit of je kiest voor 40,0/336,6 of 7,6/64,0. Dat is hetzelfde.
ronron1212
3 jaar geleden
@Antomi het gaat erom dat die percentage uit een begroting komen die kan elk jaar veranderen meer geld hier of daar meer lenen of minder ga zo maar door dan komt er uit die cijfers een percentage. Dat is alleen maar een weer gave meer niet.
Antoni
3 jaar geleden
@ronron1212, je wil de afrekening zien, begrijp ik, in plaats van de begroting?
ronron1212
3 jaar geleden
@Antoni een afrekening is een jaarrekening. Ik geef je aan hoe een begroting wordt gemaakt dat is dus niet aan de hand van percentages. Percentages zijn een uitkomst van een begroting.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke info. Nederlandse voorzieningen voor sociale zekerheid en zorg behoren tot de beste, maar ik wist niet dat de uitgaven zo enorm groot waren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronron1212 bedoel je te zeggen dat de daadwerkelijke uitgaven anders zijn? Wijkt dit normaal gezien ver af?
ronron1212
3 jaar geleden
@GewoonRamy de kosten kunnen elk jaar anders zijn net als de inkomsten en het te lenen bedrag het is net een bedrijf. Dus vaste percentages bestaan niet. De zorgkosten daar komen de eigen bijdrage en de zorg premies nog boven op deus de zorg kost al meer dan 100 miljard per jaar.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronron1212 Heftig.
Niet specifiek voor inkomstenbelasting. Alle belastingen komt in de staatskas bij elkaar, en van daaruit worden de rijksuitgaven bekostigd.