Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Betaal je als Nederlander belasting over het verkopen van 3D-modellen op buitenlandse sites?

Ik maak 3d modellen om te printen op mijn 3d printer, nu heb ik een aantal modellen die ik zou willen verkopen zodat andere mensen deze ook kunnen printen. Hiervoor zijn er sites als turbosquid.com, cgtrader.com, sketchfab.com etc. Dit zijn echter allemaal sites die in het buitenland gevestigd zijn. Betaal je hier als Nederlander belasting over? Bij cgtrader.com is het bijvoorbeeld zo dat je het geld naar een Paypal rekening over kan laten maken. Kan ik dit dan gewoon naar mijn eigen Nederlandse rekening overmaken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Inkomstenbelasting zal je toch moeten betalen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja. U betaalt belasting over inkomsten uit arbeid. Daarnaast bent u btw-plichtig als u als onderneming actief bent.

Verkoopt u producten aan een btw-ondernemer binnen de Europese Unie? Dan mag u het 0% btw-tarief hanteren op uw factuur en btw-aangifte. Dit noemen we een intracommunautaire levering.
Verkoopt u producten aan een afnemer buiten de Europese Unie? Dan hoeft u geen btw in rekening te brengen en af te dragen. Wel moet in de aangifte omzetbelasting de omzet worden opgenomen. Ook in dit geval moet worden aangetoond dat de producten vervoerd zijn naar het buitenland.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding