Wie moet de teveel gerekende bijtelling voor mijn auto verrekenen?

Ik heb slechts 18 van de 31 dagen een leaseauto ter beschikking gehad. Met mijn salaris is een volledige maand berekend door mijn ex-werkgever. Hij kan volgens eigen zeggen, niets doen met een verrekening. Klopt dit? Kan ik met een verklaring voor de gebruiksperiode iets richting de Belastingdienst.

Toegevoegd na 4 dagen:
De eindafrekening heb ik al binnen. Iemand nog een ander advies?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Natuurlijk kan de ex werkgever wel iets doen aan de (achteraf bezien) te hoge bijtelling. Zou dat niet zo zijn, dan zouden fouten in salarisstroken nooit gecorrigeerd kunnen worden. Vreemd is het niet dat een hele maand berekend is, want bij grote bedrijven moeten de gegevens ruim vantevoren worden aangeleverd bij de salarisverwerker.

Hij kan dat soort dingen allemaal verwerken in de 'eindafrekening', in de laatste salarisstrook die je krijgt. Dezelfde strook waarop de nog niet opgenomen vakantiedagen worden uitbetaald, het vakantiegeld wordt uitbetaald van de afgelopen maanden enz. enz. Het bedrag dat te veel als bijtelling was bijgeteld, geeft hij negatief in en alles wordt correct doorgerekend.

Het is van belang dat dit goed gebeurt, anders staat het straks ook fout op de jaaropgave.
Computoon
10 jaar geleden
Je kun bij de Belastingdienst schriftelijk bezwaar maken tegen de hoogte van de bijtelling en de inhouding loonheffing.
Nader info bel Belastingdienst 0800 0543, keuze ondernemersvraag, loonheffing

Toegevoegd na 5 dagen:
Zoals gezegd tegen de inhouding kun je met succes bezwaar maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je hajete, ga maandag bellen met de Belastingdienst!