Sucessierecht betalen, uitstel van betaling of gelijk betalen?

Heb huis geerfd van vader,vrij op naam, heb nog wel een deel spaargeld voor het te betalen, maar mis een klein gedeelte. Ook geen recht op hypotheek, ivm registratie BKR. Kan het nu zo zijn dat ik huis moet gaan verkopen omdat ik 6000 euro nog niet kan betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Op 13 januari 2009 heeft de Staatssecretaris van het Ministerie van Financiën zich hierover nog uitgelaten. Kamerleden informeerden naar de mogelijkheid successierechten pas te laten betalen indien de vermogensbestanddelen pas ten gelde kunnen worden gemaakt.

Hier is toen het volgende geantwoord:
Voor aanslagen in het recht van successie geldt een wettelijke betalingstermijn van twee maanden; in het algemeen worden deze aanslagen overigens eerst geruime tijd na het overlijden van de erflater opgelegd.
Na het opleggen van de aanslag kan de Belastingdienst zonodig uitstel van betaling verlenen voor een periode van twaalf maanden.
In de praktijk hebben belastingschuldigen die voor laatstbedoeld uitstel van betaling in aanmerking komen, gerekend vanaf het tijdstip van verkrijging, een periode van twee jaren om de verkregen goederen geheel of gedeeltelijk te gelde te maken (hetzij door middel van verkoop hetzij door middel van belening) teneinde uit de opbrengst het verschuldigde recht te betalen.
Deze periode is meestal voldoende; indien sprake is van bijzondere omstandigheden, voorziet het uitstelbeleid van de Belastingdienst in een nog langere termijn (dan de genoemde twaalf maanden).
Afgezien van het voorgaande ben ik geen voorstander van beleid dat erop neer komt dat betaling van het verschuldigde recht zonder meer eerst dient plaats te vinden nadat de verkregen goederen te gelde zijn gemaakt. Het tijdstip van betalen zou daarmee geheel afhankelijk zijn van de inzichten en het handelen van de individuele belastingschuldige hetgeen zich niet verdraagt met het karakter van de belastingheffing.

Mogelijkerwijs valt er nog te onderhandelen (zoals je hierboven kan lezen). Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden van jouw geval. Daar kan ik niet direct over oordelen. Relevant is wel of je de woning als 'eigen woning' gaat gebruiken. Als je het gaat verhuren volgen hier nog inkomsten uit, die gebruikt kunnen worden voor de betaling (dat ziet de Belastingdienst denk ik liever).

Er zijn trouwens ook genoeg aanbieders die consumptieve leningen verstrekken zonder BKR-toetsing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ga naar de bank met al je documenten, leg voor dat je het grootste deel successie wel kan betalen en je krijgt wel een lening.Vooral bij 'kleinere' kantoren zal dit zeker lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de vraag plaatsen op deze site:
http://www.juridischloket.nl/overhetjuridischloket/nieuws/Pages/test2.aspx

Toegevoegd na 1 dag:
Aangezien terecht op gewezen is, dat via de chat afgelopen is geef ik volgende link voor het juridisch loket. Moet je dan wel even heen:
http://www.juridischloket.nl/bezoekloket/Pages/default.aspx