Wordt de vermindering van energiebelasting ook in mindering gebracht op de gasrekening?

Stel iemand heeft een jaar rekening electriciteit van 400 euro en een gasrekening van 200 (bij een andere leverancier). De vermindering energiebelasting bedraagt 527 euro. Hoe wordt deze vermindering dan toegepast?

3 jaar geleden
1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
De vermindering energiebelasting is een jaarlijks vaststaand bedrag per elektriciteitsaansluiting dat in mindering wordt gebracht op de verschuldigde energiebelasting.
erotisi
3 jaar geleden
'Betaalt u in een jaar minder energiebelasting dan het bedrag van de belastingvermindering? Dan krijgt u toch de volledige belastingvermindering'
https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting#:~:text=Per%201%20januari%202019%20bedroeg,een%20relatief%20laag%20gasverbruik%20tegemoet.
ronron1212
3 jaar geleden
In mijn reactie staat toch heel duidelijk elektriciteitsaansluiting Het gas wordt juist duurder we moeten namelijk van het gas af.

Antwoorden (1)

In jouw voorbeeld: nee. Als je bij leverancier A een elektriciteitsaansluiting hebt en bij leverancier B een gasaansluiting (geen idee of dat kan, maar stel dat dat kan), je krijgt alleen bij je elektriciteitsaansluiting de vermindering energiebelasting. Je krijgt echter wel het hele bedrag. Als je 400 euro zou moeten betalen en 527 vermindering krijgt, dan ontvang je dus 127 euro terug.

In de praktijk zal dat niet snel gebeuren. De jaarlijkse kosten voor vastrecht en netbeheer zijn al een paar honderd euro per aansluiting dus ook als je erg zuinig bent met gas en elektriciteit zul je over het algemeen meer moeten betalen dan die 527 euro.
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
Van wie krijg je die 127 euro dan?
ronron1212
3 jaar geleden
@erositie zoals al aangegeven je krijgt niets terug er wordt verrekend en als er meer betaald is dan bedoeld ontvang je geld terug in dit geval dus over je energie rekening stroom niet over gas.
erotisi
3 jaar geleden
Ron. Ben je het wel mee eens dan dat als de vermindering 527 bedraagt dat je dan, bij stroomkosten van totaal 400 je toch 127 krijgt (dus naast hetgeen je maandelijks al hebt betaald; die krijg je immers ook terug want de rekening is nul)?
ronron1212
3 jaar geleden
Als jouw stroom rekening lager is dan de betaalde maandelijkse voorschotten krijg je geld terug ook de energie