Waarom is aangifte nodig bij een aanslagbelasting?

Als ik het goed begrijp, wordt er bij een aanslagbelasting (inkomsten, vennootschap) eerst aangifte gedaan door de belastingplichtige. Deze informatie komt binnen bij de fiscus en een computer vraagt vervolgens alle informatie op bij de bank en de gemeente, en maakt aan de hand daarvan een besluit of een inspecteur zich hierover moet buigen. Indien niet, dan is de aanslag hetzelfde als de aangifte.

Mijn vraag is daarom: als de fiscus toch al toegang heeft tot al je persoonlijke informatie, waarom moet je dan alsnog aangifte doen? Kan de fiscus niet automatisch je verschuldigde belasting berekenen en meteen een definitieve aanslag doen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

De informatie wordt door de belastingdienst eerst opgevraagd en ingevuld op je elektronische aangifte. Echter die moet jij wel controleren en eventueel aanvullen als je daarnaast nog eventueel andere inkomsten hebt daarna moet je ondertekenen dan is de aangifte pas in orde. Als de aangifte dan niet in orde is kan je beboet worden wegens valse aangifte.
Eventuele aftrekposten die niet bekend zijn bij de belasting dienst kun je dan ook invullen . Dank voor de reactie
Toegevoegd op 02 juli 2020 14:48: tekst
ronron1212
3 jaar geleden
Utrecht
3 jaar geleden
Daarnaast kunnen er inkomsten maar ook aftrekposten zijn die de overheid niet weet.
Zoals hypotheekkosten (o.a. notaris). Die moet je dus zelf invullen.