Factuur over 2 verschillende boekjaren, waar aftrekken?

Goeiedag,

Bedankt alvast voor de mensen die de tijd nemen om mijn vraag te bekijken.

Ik heb een vraag betreft een factuur die geld voor 2 verschillende jaren (20-05-2019 tot 20-05-2020),maar die op 1 factuur staat, en hoe deze af te trekken is van de winst.

Uitleg:

Ik heb een factuur gekregen van mijn verzekeringsmaatschappij (zakelijke verzekering), deze factuur heeft een bedrag van €116,05. Dit bedrag is de verzekeringspremie voor een geheel jaar (Dus voor 12 maanden). Nou is op dit moment dat gehele jaar van 20-05-2019 tot 20-05-2020. Mag ik deze €116,05 gewoon aan het eind van het jaar aftrekken van boekjaar 2019? Of moet ik dit aftrekken van boekjaar 2020? Of moet ik deze factuur precies splitsen en van beide boekjaren een klein deel aftrekken?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
crispy
4 jaar geleden
de factuur heeft een datum, en in dat jaar boek je hem en verwerk je hem.

Het beste antwoord

Gezien de hoogte van het bedrag boek je die factuur in één keer in de kosten in de maand waarin de factuurdatum ligt. Als die maand boekhoudkundig al afgesloten is, in de eerste 'open' maand daarna.

Stel nu dat het nu geen kostenpost was van € 116,05 maar van € 12.000, betrekking hebbend op de periode 20-05-2019 tot 20-05-2020. Het betreft 12 maanden, dus een kostenpost van € 1.000 per maand.
Dan gebruik je een balansrekening.
De factuur wordt in de maand waarin de factuurdatum valt geboekt als:
! Vooruit te betalen kosten 12.000
1 Aan crediteuren 12.000
(En van de betaling:
1 Crediteuren 12.000
1 Aan bank 12.000

In iedere maand, te beginnen in 05-2019, boek je dan:
4 Verzekeringskosten 1.000
1 Aan vooruit te betalen kosten 1.000
Aan het eind van 2019 heb je dan 8 * 1.000 = 8.000 als kosten geboekt. Op de balansrekening staat dan nog m.b.t. deze factuur (12.000 -/- 8.000 = 4.000). Die € 4.000 is het bedrag dat in 2020 nog als kosten moet worden geboekt.
Ook in 01-2020 t/m 04-2020 maak je de boeking die ik hiervoor heb vermeld. Op dat moment is de balansrekening 0 en zijn alle kosten geboekt, netjes toegerekend naar de periodes waarop ze betrekking hebben.
Uitgangspunt is dat je dit soort 'transitorische posten' zo boekt, dat de kosten vallen in de periodenwaarop ze betrekking hebben. Anders krijg je ook 'vreemde', onrealistische pieken en dalen in je kostenboekingen. Maar je moet dit principe niet doorvoeren bij 'peanuts'-bedragen, dat dient geen doel en levert alleen extra werk op.
Toegevoegd op 13 juni 2019 19:44: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor u reactie, Dit stukje begrijp ik niet helemaal: ' Gezien de hoogte van het bedrag boek je die factuur in één keer in de kosten in de maand waarin de factuurdatum ligt. Als die maand boekhoudkundig al afgesloten is, in de eerste 'open' maand daarna. ' Ik boek dit niet in een maand toch ? Maar aan het einde van het boekjaar (2019) trek ik het af toch ? Omdat er geen btw op deze dienst zit. Ik hoor graag van u.
Computoon
4 jaar geleden
Ik heb tot voor kort altijd gewerkt in (grotere) bedrijven waar dagelijks de facturen werden geboekt en maandelijks de administratie werd afgesloten. Dat er geen btw in de nota is niet van belang voor het moment van boeken. Een nota zonder btw "doet niks" voor de btw-aangifte.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oke, bij de inkomstenbelasting 2019 (word gedaan begin 2020) trek ik het gehele bedrag 116,05 af van de winst. Bedankt voor u hulp.