Welke eenmalige aftrekposten koophuis?

Zijn alleen onderstaande posten aftrekbaar bij de belastingdienst? Of is er nog meer mogelijk?

Aftrekbare financieringskosten, bijvoorbeeld de afsluitprovisie

Omschrijving Bedrag
Taxatie e 275
Nationale Hypotheek garantie e 1.428
Notariskosten: tarief akte 1e hypotheek berekend
over 168050 e 405
kadastraal tarief akte van 1e hypotheek e 132
opslag kadastraal tarief belast hyptheek e 32
bemiddelingskosten Hypotheeknet e 2.250
Btw over de kosten van hypotheekstelling totaal
€437,40 e 91
------------->
Totaal aftrekbare financieringskosten e 4.613

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
fisbel
9 jaar geleden
Alle door u genoemde eenmalige kosten zijn aftrekbaar.
Er zijn natuurlijk nog wel eens andere eenmalige kosten zoals bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst of boeterente, maar deze kosten zullen voor u niet van toepassing zijn. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/uw_hypotheek_of_lening/wat_is_aftrekbaar/eenmalig_aftrekbare_kosten/eenmalig_aftrekbare_kosten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afsluitprovisie is vervangen door de kosten van Hypotheeknet, dus die heb je in elk geval niet meer.
paulus811
9 jaar geleden
Kosten zijn uiteraard alleen aftrekbaar als je ze ook maakt, maar kosten voor een bankgarantie zijn ook aftrekbaar.

Antwoorden (1)

Aftrekbare kosten

Aftrekbaar zijn de kosten voor het afsluiten van uw hypotheek:
◾afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor de lening
◾notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
◾betaalde boeterente of oversluitkosten
◾taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
◾kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
◾bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst
◾kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (onder voorwaarden)

Niet aftrekbare kosten

De volgende kosten bij kopen of verbouwen van een huis zijn niet aftrekbaar:
◾bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning (bijvoorbeeld makelaarsprovisie)
◾overdrachtsbelasting en omzetbelasting
◾notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte
◾bouwrente over de periode vóór het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst
◾kosten van onderhoud en verbouwingVoor een rijksmonumentenpand mag u deze kosten onder bepaalde voorwaarden wel aftrekken.

Kosten meefinancieren

Zowel de eenmalig aftrekbare als de niet-aftrekbare eenmalige kosten kunt u meefinancieren in uw hypotheek of lening. De rente hierover is dan aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zie bovenstaand