Als je salarisadminstrateur een verkeerde jaaropgaaf en loonstrook maakt, wie is verantwoordelijk?

Salarisadminstrateur heeft een fout gemaakt in de loonstroken, betreffende het brutoloon. Daardoor is de jaaropgaaf verkeerd uitgevallen. Ik kreeg behoorlijk wat geld terug. Nu blijkt dat mijn nettosalaris altijd klopte, daar hadden we een afspraak over, maar het brutoloon was te hoog. Nu moet ik mijn belastingaangifte herzien en moetik ipv 1200 euro betalen, ipv 3300 euro krijgen. De 3300 EUR heb ik al gekregen en ook deels gebruikt. Wie is vererantwoordelijk en aansprakelijk? In de aangifte waren de bedragen ook al dusdanig ingevuld zoals op de oorspronkelijke jaaropgaaf

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
12.9K
Reddie
4 jaar geleden
In plaats van te vragen naar de verantwoordelijke, kun je beter aan de salarisadministrateur vragen om de fout te herstellen. Dat lijkt me zinniger.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Ik denk dat dit eigen verantwoording is. (Ik denk, ik weet niet) En ik vermoed dat je dat geld inclusief die 1200 zult moeten betalen:-(

Antwoorden (2)

Een werkgever die nettoloonafspraken maakt met zijn werknemers is geen verstandige werkgever. Dat wordt altijd afgeraden en is een potentiële foutenbron.

Dat het nettoloon wél klopt en het brutoloon niet is erg vreemd. Want als salarissensoftware iets goed kan, is het rekenen. Als hier iets vreemds mee zou zijn geweest, had je het waarschijnlijk zelf al gezien als het om een substantieel bedrag ging.

Dat de vooraf ingevulde aangifte klopt met de oorspronkelijke jaaropgave is niet vreemd. Die bedragen worden door de werkgever doorgegeven aan de Belastingdienst. Als de werkgever later andere gegevens aanlevert, kun je verrassingen krijgen.

Mogelijk is het volgende gebeurd:
De werkgever heeft oorspronkelijk de juiste loonheffing doorgegeven aan de Belastingdienst bij een te laag fiscaal loon. Of een te hoge loonheffing bij een correct fiscaal loon.

Als de software van de Belastingdienst dan gaat berekenen welke loonheffing bij het gegeven loon hoort, krijgt deze andere bedragen dan doorgegeven waren. Vervolgens kan het verschilbedrag tussen wat ingehouden is door de werkgever en wat het had moeten zijn, aan jou uitgekeerd worden in de vorm van een voorlopige teruggaaf.
Als de werkgever op een later moment een ander loonbedrag doorgeeft aan de Belastingdienst en/of een andere loonheffing, matchen die gegevens niet meer met wat er eerst stond. Want bij een ander loon hoort een andere loonheffing. En zo kan een oorspronkelijke teruggaaf omslaan in een te betalen bedrag.

De werkgever behoort bij een correctie achteraf op de loonheffing of op het loon een nieuwe jaaropgave te geven. En dat zo snel mogelijk om dit soort ongemakken te voorkomen.

Wie is verantwoordelijk als het fout gaat? De werkgever. Hij is, wat de in te houden loonheffing betreft, een soort kassa voor de Belastingdienst. Het is jouw geld maar hij houdt het in en draagt het af.

Is daar nu nog iets aan te doen met betrekking tot een verstreken jaar? Feitelijk niet, het jaar is voorbij en afgesloten. De fout is nu rechtgezet bij de correctie in jouw inkomstenbelasting. Want de loonheffing is een soort voorschot op de inkomstenbelasting (een voorheffing, zoals dat heet).

Als alles nu wel klopt, heb je nu de juiste belasting betaald die hoort bij het juiste fiscaal loon. Ben je daardoor benadeeld? Nee. Als je op moment X iets krijgt waar je geen recht op hebt, is het logisch dat het op moment Y moet worden terugbetaald. Dat dit niet prettig is, is duidelijk.
Computoon
4 jaar geleden
Computoon
4 jaar geleden
Vraagsteller stelt, dat zijn nettosalaris altijd heeft geklopt. Hij was met werkgever een nettosalaris overeengekomen. (Onverstandig van werkgever, zoals ik al opmerkte).
Dat nettosalaris moet door de werkgever worden gebruteerd om tot het juiste bedrag van de loonheffing te komen. Kennelijk is daar iets bij fout gegaan wat later gecorrigeerd is. Als alles in 1 keer goed was gegaan, had vraagsteller dezelfde belasting betaald maar dan op het juiste moment. Nu heeft hij achteraf de juiste belasting betaald. (Ervanuitgaand dat werkgever uiteindelijk alles juist heeft doorgegeven). Dat is wel vervelend maar geen benadeling.
Dat vraagsteller een deel van het geld inmiddels heeft uitgegeven: daar kan niemand iets aan doen. Dat extra geld zou hij ook niet gehad hebben als alles in 1 keer goed was gegaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor de reactie. Ik begrijp goed dat het geld wat bij de belastingdienst hoort, daar ook hoort. Het gaat nu met name om het volgende. Het salarisadminstratiebedrijf (gerenommeerd bedrijf) geeft zelf aan fouten te hebben gemaakt in de loonstroken en de jaaropgaaf. Doordat zij een verkeerde jaaropgaaf hebben aangeleverd. Heb ik een aangifte (laten) doen. Deze zorgvuldig laten controleren. Uiteraard klopten de gegevens. Geld teruggekregen. Ook voor een deel gespendeerd. Daarna geeft salarisadminstrateur aan dat er per abuis grote fouten zijn gemaakt en heeft nu de jaaropgaaf herzien. Door de fout van salarisadminstrateur hebben wij rekening gehouden met verkeerde bedragen. Heb ik recht op een tegemoetkoming? Ik weet dat, wanneer accountants fouten maken en er naheffingen komen bij bedrijven, de accountant in een aantal gevallen verantwoordelijk is gehouden voor de fouten en de kosten daarvoor moest dragen
Computoon
4 jaar geleden
@ KeesWim: als werkgever WEL correct had verloond, had vraagsteller datzelfde nettobedrag ontvangen vanwege die nettoloonafspraak. Maar had hij geen extra belasting moeten betalen.
Dat hij nu een deel van zijn inkomen aan extra belasting moet besteden is "pechgeld". Dat is een bestedingskwestie, geen inkomenskwestie. @ Johannesp: je kunt het proberen maar als je dat doet raad ik je aan eerst juridisch advies in te winnen.
Als de salarisadministrateur extern is "ingehuurd" door je werkgever, is je werkgever de contactpersoon. Die moet de contacten leggen met het kantoor. In het slechtste geval stelt het kantoor dat het een inspanningsverbintenis heeft (net als een arts, die garandeert ook geen genezing maar hoeft alleen zijn best te doen), geen resultaatsverbintenis.
Al met al geef ik je weinig kans. Er is feitelijk geen sprake van financiële schade maar van een zeer hinderlijk ongemak dat op een zeer laat moment is rechtgetrokken. Ik denk na een eindejaarscontrole.
Het is altijd je eigen verantwoordelijkheid en daarop wordt je ook aangesproken in dit soort gevallen. U had dit kunnen of moeten weten is dan het argument.