Zijn zakelijke kosten vanuit Canada aftrekbaar?

Goeiemiddag,

Alvast bedankt voor de personen die de tijd nemen om mijn vraag te bekijken.

Sinds kort neem ik een zakelijke ‘dienst’ af uit Canada. Dit betreft Shopify. (Dit is kort gezegd een bedrijf wat een makkelijk systeem aanbied voor een website)

Ik betaal voor deze dienst 29 dollar per maand. (€25,74 op de creditcard afschrift).

Er staat nergens btw of ‘tax’ gemeld. Dus ik neem omdat dit zakelijk is dat er geen btw gerekend word. Kan ik nu gewoon €25,74 aftrekken van mijn omzet aan het einde van het jaar ? (Dan natuurlijk 12 maanden x +- €25,74 ligt aan de koers)

Of werkt dit anders ?

Ik hoop dat iemand hier meer verstand van heeft.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.2K
tinus1969
5 jaar geleden
Kosten zijnkosten en dus aftrekbaar. BTW is een typisch EU ding en bestaat niet in Canada.
ronron1212
5 jaar geleden
@tins1969 BTW, in Canada is dat de TGS (Tax on Goods and Services). De TGS bedraagt in Canada 13 procent en wordt geheven over de meeste goederen en diensten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Doet u aan dropshippen?
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212; die Canadese belasting lijkt er mss op, maar die is niet gelijk te stellen aan Europese BTW. Belangrijkste verschil; hij kan niet verrekend worden, sterker nog, er moet bij import van goederen in principe alsnog BTW worden betaald.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 of hij er op lijkt maakt niet uit hij bestaat in Nederland moet je zelf je btw opgeven bij import en kun je hem ook weer aftrekken dus saldo nul

Het beste antwoord

Dat zijn zakelijke kosten.

Je neemt deze dienst ook op in je btw-aangifte onder "Rubriek 4 Prestaties vanuit het buitenland aan u verricht"" bij het onderdeel "4a Leveringen/diensten uit landen buiten de EU". Daar bereken je 21% btw over. Vervolgens geef je de btw op als voorbelasting. Per saldo betaal je dus niets.

Succes.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt allereerst voor uw antwoord. Dus als ik het goed begrijp reken ik over over €25,74 (29 Dollar) btw kosten (25,74 x 1,21 = 31,15) €5,41 btw. 4a bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend = €25,74
Omzetbelasting = 5,41 En ik kan dan gewoon €5,41 in laten vullen als voorbelasting? (Is dit verplicht zo? Omdat er ook geen BTW bedrag staat op de factuur van Shopify? Of is dit gebruikelijk?) Bedankt alvast!
LammertdeHaan
5 jaar geleden
Uw uitwerking is helemaal correct, Oxidator. Dit is wettelijk voorgeschreven. De Btw is naar u verlegd maar neemt u op in rubriek 4. Vervolgens neemt u hetzelfde bedrag op onder de Voorbelasting zodat er per saldo niets verschuldigd is over deze dienst vanuit Canada. De Belastingdienst heeft hier zelfs een slogan voor bedacht: "Gemakkelijker kunnen we het u niet maken". En dat is maar al te waar: ze kunnen het werkelijk niet!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Alweer bedankt voor uw reactie, Ik zie dat anderen personen reageren met anderen tarieven btw, ik moet gewoon de nederlandse 21% btw aanhouden ? En die boven op het bedrag doen ? (Plus al eerder gevraagt ik weet het, mag ik het gehele bedrag fiscaal aftrekken van de winst aan het einde van het jaar, ondanks dat er ‘handel’ gedreven word met een ander land) Groet
LammertdeHaan
5 jaar geleden
Net als bedrijfskosten die je afneemt van een Nederlandse ondernemer zijn ook dit tot het volle bedrag bedrijfskosten. Uiteraard zonder btw, maar dat doe je ook v.w.b. je overige (Nederlandse) kosten.
LammertdeHaan
5 jaar geleden
Ik zie dat ik nog geen antwoord heb gegeven op je vraag over het tarief. Je past hier het Nederlandse tarief van, naar ik aanneem, 21% toe. Als je de Canadese kosten rechtstreeks doorberekend aan je klant, dat vermeldt jouw factuur het (netto) door jou betaalde bedrag, vermeerdert met 21% btw..
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is een 21% dienst als het Nederlands zou zijn. Dus dan houd ik neem ik aan 21% aan. Bedankt voor uw hulp.
LammertdeHaan
5 jaar geleden
Dat gaf ik ook al min of meer aan. Dat ligt immers het meest voor de hand. Ik denk dat je de systematiek nu goed in de vingers hebt (ook voor toekomstige gevallen)..
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste Lammert, Ik heb toevallig deze week een factuur binnen gekregen uit Frankrijk (Kleding). Deze factuur is Euro 49,26 EXCL btw. (Kleding + Verzendkosten)
Ook op deze factuur is geen btw gerekend. Werkt het nu het zelfde als bij het shopify (Canada) verhaal? Alleen dan in te vullen in 4b?
(49,26 x 1,21 = 59.60) 4B bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend = Euro 49,26
Omzetbelasting = Euro 10,34 En ik kan dan gewoon 10,34 in laten vullen als voorbelasting? Ik hoor graag van u.
LammertdeHaan
5 jaar geleden
Dag Oxidator, Ik zie net dat u nog een vervolgvraag hebt gesteld, maar dan betreffende een levering van goederen vanuit Frankrijk. De te volgen procedure is inderdaad nagenoeg gelijk als bij de aankoop uit Canada. De Franse leverancier (naar ik aanneem een ondernemer) brengt u geen omzetbelasting in rekening. Voor deze intracommunautaire verwerving berekend u de (Nederlandse) omzetbelasting en neemt u dit bedrag op onder vraag “4b. Leveringen/diensten uit landen binnen de EU” ad € 10,34. Ik neem aan dat u deze goederen gebruikt voor met omzetbelasting belaste prestaties. In dat geval neemt u bij vraag “5b. Voorbelasting” de onder 4b berekende omzetbelasting op.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor uw hulp!