Heeft Duitsland een bankgeheim?

Geven Duitse banken je saldo ook door aan de Nederlandse Belastingdienst (direct dan wel via de Duitse overheid) of kennen ze ook een bankgeheim zoals de Zwitsers.

Mijn vraag richt zich vooral op de N26 Bank

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Geen bankgeheim voor de Nederlandse belastingdienst maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moet ik dan nog wel zelf de gegevens erover verstrekken of regelen zij dat zelf (onder het kopje de gegevens die wij alvast hebben ingevuld voor u)
TurfGraver
7 jaar geleden
p.s.
Zo geheim is de Zwitserse bank ook al niet meer. :)
http://informatie.spaarrente.nl/bankgeheim-zwitserland
TurfGraver
7 jaar geleden
Wat ingevuld is, is mooi meegenomen.
Wat er niet staat (of niet klopt) moet u zelf alsnog invullen (aanpassen).
Doet u dat niet en ze komen er achter bent u voor de gevolgen verantwoordelijk...
ronron1212
7 jaar geleden
Het internet formulier moet altijd worden gecontroleerd op juistheid en volledigheid door de belastingplichtigen. Je verklaard namelijk ook dat je het naar juistheid hebt ingevuld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar ben ik mee bekend maar vroeg me en af of Duitse banken dit zelf doorgeven aan de Belastingdienst en ik bij mijn aanslag dit op het lijstje of dat ik zelf moet invullen .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt vooraf vragen aan je bank want anders dient je je bank een overzicht te vragen. Overigens is de bank niet verplicht om door te geven wat zij wel en niet door geven aan de belastingdienst. Maar voor de zekerheid zou ik voor dit jaar de gegevens op vragen en bewaren tot dat je belastingaangifte doet. Overigens ook handig om te bewaren voor het geval dat je een verschil van mening hebt met de belastingdienst over de hoge van je vermogen. Dan weet je of het de moeite waard is om er werk van te maken. Als je wereld vermogen ruim onder de grens zit, dan loont het niet de moeite om een uitgebreide administratie bij te gaan bij houden. Officieel moet je ook de contante geld opgeven aan de belastingdienst, maar zeer weinig mensen doen het.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je zelf alsnog aanvullend aangifte doet, ook over de afgelopen jaren dan betaal je minder boete/verhoging.
Dus wacht niet te lang.
Iedereen dient m.i. "naar vermogen" bij te dragen.

Het beste antwoord

Nee, Duitsland heeft geen bankgeheim.

In de Europese spaarrenterichtlijn is geregeld dat financiële instellingen in de Europese Unie gegevens van Nederlandse klanten aan de Nederlandse overheid verstrekken. De overheid geeft deze informatie vervolgens aan de Belastingdienst door.

Mocht je bij je vooringevulde belastingaangifte geen gegevens over de Duitse bankrekening aantreffen, dan ben je verplicht deze zelf in te voeren.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk, scheelt me mogelijk een hoop gedoe later