Moet je inkomsten belasting betalen over de winst in een onderneming?

Vooralsnog betaal ik mezelf geen salaris of bonus uit mijn onderneming, en wil met deze winst (na afdrage BTW) verder sparen voor grotere investeringen.
Kan en mag dit, en zo ja onbeperkt?

Met daarnaast een parttime Job voor de dagelijkse prive kosten, betaal ik wel gewoon inkomsten belasting.
Het betreft een VOF onderneming

5 jaar geleden
2.4K
tinus1969
5 jaar geleden
wat voor vorm heeft je onderneming, BV, VOF, of gewoon ZZP?
Frimu2
5 jaar geleden
Het is een VOF
Quidplura
5 jaar geleden
Heb je al wel gekeken naar de aftrekposten waar je recht op hebt? Het kan zijn dat je recht hebt op kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, mkb-winstvrijstelling en ondernemersaftrek. Daar betaal je dan geen belasting over.
Frimu2
5 jaar geleden
Quidplura. Hoewel dit een reactie is maar geen antwoord, denk ik hier wel het meest mee geholpen te zijn.
Met zo'n constructie, en de tarieven waar deze bij gelden, denk ik onder de streep gewoon ons bedrijf kan laten groeien, zonder meteen inkomsten te genereren.

Antwoorden (2)

Ja als zzp-er betaal je inkomsten belasting over je winst uit onderneming. Je zult je winst dus moeten opgeven als overige inkomsten.
Je hebt je vraag uitgebreid het gaat om een vof maar dat verandert niets aan mijn antwoord je bent nog steeds inkomsten belasting verschuldigd over jouw deel van de winst.
Toegevoegd op 29 januari 2019 19:18: tekst
ronron1212
5 jaar geleden
Frimu2
5 jaar geleden
Hallo RonRon, bedankt voor je antwoord, maar... Hoe moet ik me dat dan voor me zien, ingredienten, diensten en kleine gereedschappen, e/d , kan ik gewoon kopen en btw van terugvorderen. Maar grote investeringen of voor-financieringen kan ik zakelijk niet bij elkaar sparen, omdat ik die winst als salaris op zou moeten nemen? En vervolgens met prive geld de grote zakelijke investeringen bij elkaar sparen ?
ronron1212
5 jaar geleden
Van de winst ben je een deel kwijt aan belasting het is gewoon inkomen. De rest kan je houden.
ronron1212
5 jaar geleden
Je kan het deel dat overblijft na het betalen van de belasting toch sparen.
Frimu2
5 jaar geleden
Ja, dat klopt,, alleen ik vind het niet logisch dat je over bedrijfs kapitaal na afdrage btw , eerst inkomstenbelasting moet afdragen, om vervolgens met een nieuw lager bedrijfs kapitaal verder te sparen, om vervolgens het jaar er op dit weer te herhalen indien de investering nog niet bij elkaar is gespaard enz.
Ik zou wel begrijpen dat dan de vermogens belasing dan eens een keertje om de hoek kwam kijken . Het zou voor mij wel logisch zijn al dat je prive geld uit je zaak haalt (inkomsten) dat het dan pas geld.
ronron1212
5 jaar geleden
Je betaald alleen over wat je volgens je winst en verliesrekening hebt verdient. Niet over wat de bankrekening zegt dat is alleen voor de vermogens belasting.
De vof zelf is met betrekking tot haar winst niet belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting of de inkomstenbelasting. Het resultaat van de vof wordt namelijk toegerekend aan de vennoten. Iedere vennoot is voor zijn winstaandeel zelf belastingplichtig voor ofwel de inkomstenbelasting dan wel de vennootschapsbelasting (in geval de vof door rechtspersonen is opgericht in plaats van natuurlijke personen). Een vof heet voor haar winst in het jargon fiscaal transparant te zijn. Een uitzondering op de fiscale transparantie geldt onder omstandigheden voor commanditaire vennootschappen. Wanneer tussen de vennoten geen nadere afspraken zijn gemaakt, geldt dat iedere vennoot een gelijk deel van de winst van de vof dient aan te geven.

De vof kan wel zelfstandig belastingplichtig zijn voor andere belastingen, zoals de omzetbelasting.