Zijn voedselschenkingen aan de VoedselBank aftrekbaar?

Omdat we niet op vakantie gaan, hebben we met ons gezin voor € 500,00 aan voedsel gekocht bij supermarkten en deze naar de voedselbank gebracht.Mijn vraag is: Zijn deze uitgaven aftrekbaar? Op de site van de Belastingdienst is mij dat niet duidelijk en de Belastingtelefoon is niet bereikbaar > na 26 min.wachten heb ik maar opgehangen.

een jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

Helaas, nee. Alleen financiële donaties zijn fiscaal aftrekbaar.

Dus tip voor de volgende keer: geef de voedselbank een gift per bankoverschrijving, dan kan die daar zelf levensmiddelen voor kopen waar op dat moment het meest behoefte aan is. En jij mag het geschonken bedrag bij jouw belastingaangifte declareren als gift. Want de voedselbanken zijn ANBI-organisaties.
een jaar geleden
Ja die zijn ook aftrekbaar onder bepaalde voorwaarden : "Geeft u wel eens geld of goederen aan een goed doel of een instelling? Of doet u vrijwilligerswerk, maar krijgt u geen vergoeding voor uw kosten hiervan? Of hoeft u geen vergoeding? Dan doet u een gift. U kunt hier misschien aftrek voor krijgen in uw aangifte inkomstenbelasting. Of u een gift mag aftrekken hangt af van de instelling waaraan u de gift doet en op welke manier u de gift doet ".
Het drempelbedrag voor gewone giften is 1% van uw drempelinkomen met een minimum van € 60.
Contante giften zijn sinds 2021 niet meer aftrekbaar. Voor overige andere giften bepaald artikel 6.39 wet ib: Omvang in aanmerking te nemen andere giften
1.
Andere giften worden in aanmerking genomen voorzover zij met schriftelijke bescheiden kunnen worden gestaafd.

Het lastige zal zijn om de gift van voedsel aan te tonen, maar het is dus op zich wel aftrekbaar.
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
Met die goederen worden echter geen levensmiddelen bedoeld, maar bijvoorbeeld waardepapieren of effecten.
erotisi
een jaar geleden
Heb je daar een bron van.
Goederen zijn alle zaken en alle vermogensrechten. Het is daarmee een alomvattend begrip voor alle voor overdracht en bezwaring vatbare rechten, waaronder dus niet alleen zaken (stoffelijke objecten), maar ook rechten vallen, zoals een merk of een vordering.
https://www.amsadvocaten.nl/woordenboek/goederenrecht/goed/
Amadea
een jaar geleden
Bij de belastingdienst zelf krijg ik dat niet zo direct gevonden. Maar wel lees ik in https://www.parkinsoninbeweging.nl/wp-content/uploads/2020/02/Giften-PiB.pdf: "Goederen geven. Het is ook mogelijk goederen of rechten (vorderingen of waardepapieren) te schenken aan een goed doel. Die kunnen een aftrekpost zijn voor de belasting in de vorm van een eenmalige gift. Het is dan wel belangrijk dat vaststaat wat de waarde van de goederen is in het economisch verkeer."
erotisi
een jaar geleden
Wat jij noemt zijn inderdaad vermogensrechten. Maar zaken zoals voedsel zijn ook goederen en die zijn volgens jouw bron ook aftrekbare giften.
Met een gift wordt fiscaal onder meer bedoeld: een bevoordeling uit vrijgevigheid. Daar lijkt het hier wel op.

Er is echter een probleem: je moet op verzoek van de Belastingdienst wel met onderbouwende stukken aannemelijk kunnen maken dat je voor eur 500 aan producten aan de Voedselbank hebt geschonken.

Een kassabon van eur 500 (of een verzameling kassabonnen betreffende levensmiddelen met een totaalbedrag van eur 500) is geen bewijs voor de gift maar alleen een bewijs voor de aankoop van de producten. Die kun je ook hebben aangeschaft en uitgedeeld aan familie, vrienden en bekenden.

Een verklaring van de Voedselbank dat ze levensmiddelen van je hebben ontvangen, is evenmin een bewijs van de waarde van de ontvangen producten.

Als het bewijs alleen een kassabon zou zijn, heb je nog niets want wie zegt dat jij degene bent die de spullen heeft aangeschaft. Op zo'n bon staat geen naam.

Wil je een (in beginsel aftrekbare) gift doen aan de Voedselbank, maak dan geld over per bank. Want contante giften zijn ook niet meer aftrekbaar.
.
Dus:
Ja, goederen die aan een ANBI worden gegeven, zijn ook giften (bevoordeling uit vrijgevigheid) en
Nee, deze gift is (in dit geval) niet aftrekbaar omdat ze niet met schriftelijke bescheiden kan worden gestaafd.

Gesteld dat de gift wel in aftrek zou kunnen komen, dan zou dat alleen voor het meerdere zijn boven 1% van het drempelinkomen.
(Ik laat verdere detailvoorwaarden hier achterwege).
.
Dus:
Ja, goederen die aan een ANBI worden gegeven, zijn ook giften (bevoordeling uit vrijgevigheid) en
Nee, deze gift is (in dit geval) niet aftrekbaar omdat ze niet met schriftelijke bescheiden kan worden gestaafd.

Gesteld dat de gift wel in aftrek zou kunnen komen, dan zou dat alleen voor het meerdere zijn boven 1% van het drempelinkomen.
(Ik laat verdere detailvoorwaarden hier achterwege).
Toegevoegd op 27 augustus 2022 08:56: tekst
Computoon
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Maar is het geven van voedsel volgens jou nu wel of niet aftrekbaar?
Computoon
een jaar geleden
Ja, onder de voorwaarde dat de gift met schriftelijke stukken kan worden onderbouwd. Maar dat zal hier nu net het probleem zijn.
erotisi
een jaar geleden
Je lijkt het aannemelijk maken of staven van de gedane giften wel heel streng te interpreteren. Voor bewijzen is niet noodzakelijk dat de te bewijzen feiten ook onomstotelijk komen vast te staan, niet in alle omstandigheden kan een rechtsfeit met absolute zekerheid worden vastgesteld. Mij lijkt dat indien zowel de kassabon met prijzen artikelen en datum kunnen worden overhandigd en de voedselbank de ontvangst hiervan bevestigd de gift voldoende gestaafd is. Frauderen kan natuurlijk altijd, maar de wetgever heeft dat alleen voor contante betalingen bestreden zodat het dan de Belastingdienst is die moet aantonen dat het niet voldoende is gestaafd.
Computoon
een jaar geleden
Je schrijft: "(...) zodat het dan de Belastingdienst is die moet aantonen dat het niet voldoende is gestaafd." Dat hoeft de Belastingdienst niet. Als de aftrekpost wordt afgewezen door de aanslagregelaar (omdat deze vindt dat de aftrekpost niet voldoende aannemelijk is gemaakt) kan de belastingplichtige uiteraard wel in bezwaar gaan.
erotisi
een jaar geleden
Ook de rechter kan dat van belastingdienst vragen.
Computoon
een jaar geleden
Nee, dat gaat de rechter niet vragen. Voor elke aftrekpost geldt: "wie stelt bewijst". Men kan natuurlijk wel gemotiveerd in beroep gaan tegen een afwijzing in bezwaar (na betaling van griffierecht). Als het verweer van de inspecteur in de ogen van de rechter niet slaagt, wint de belastingplichtige de zaak in beroep en krijgt hij het griffierecht terug. Of dit allemaal de moeite is? Stel: drempelinkomen van vraagsteller en partner is eur 30.000. Dan is de giftendrempel 300. Bij een gift van eur 500 komt dan eur 200 in aftrek en dat geeft een belastingvoordeel van eur 75 (2022). De vraag is dan of je er eur 50 griffierecht voor over hebt om de zaak aan de belastingrechter voor te leggen. Die je kwijt bent bij verlies.
erotisi
een jaar geleden
De Belastingdienst zal die afweging voor afwijzing natuurlijk ook moeten maken.
Computoon
een jaar geleden
In artikel 7:12 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht staat: "De beslissing op het bezwaar dient te berusten op een deugdelijke motivering, die bij de bekendmaking van de beslissing wordt vermeld (...)" Als een bezwaar wordt afgewezen, wordt de reden dus altijd medegedeeld.
erotisi
een jaar geleden
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat de Belastingdienst voor een fiscaal belang van 75 euro ook veel tijd verweerschrift en financieel risico draagt.
Verder ben ik wel benieuwd hoe ver die motivering van afwijzing gaat. :'u heeft niet voldoende aangetoond dat u giften zijn gedaan'? De rechter zal dan toch afvragen gezien de geleverde bonnen en kwitanties wat er nog meer verlangd wordt of mag worden.
Computoon
een jaar geleden
Mijn laatste reactie. Ik ga alleen in op "De rechter zal dan toch afvragen gezien de geleverde bonnen en kwitanties wat er nog meer verlangd wordt of mag worden." Een "bewijs" dat voor eur 500 is geleverd aan de voedselbank. Dat is er niet. @ De aankopen zijn hopelijk betaald met pin, anders zijn de aankoopbonnen op voorhand weinig bruikbaar; @ Dat er producten zijn aangekocht voor eur 500 is nog geen bewijs dat diezelfde producten aan de voedselbank zijn geschonken. De voedselbank zal (bijvoorbeeld) geen op de bonnen aansluitende gedateerde en ondertekende specificatie hebben verstrekt aan vraagsteller of iets anders waarmee de waarde van de ontvangen producten aannemelijk wordt gemaakt. Wellicht was het nog iets geweest als vraagsteller een kopie van de bon had verstrekt aan de voedselbank en vraagsteller/medewerker samen de ontvangst van elk item hadden afgevinkt in combinatie met een gedateerde en ondertekende ontvangstbevestiging met aangehechte kopiekassabon en namen erop.
Ik lees niet alle reacties e.d., maar volgens mij is dit het goede antwoord op je vraag: Als jij aan de Belastingdienst een brief oid kunt laten zien waarin de Voedselbank je bedankt voor de gift in natura (de levensmiddelen) van € x bedrag, dan heb je op schrift staan dat je een gift gaf, en kun je het aftrekken bij je aangifte. Zulke brieven schrijf ik geregeld in mijn werk. Makkelijker is het inderdaad om gewoon een gift in geld te geven; dan heb je je bankafschrift om je gift te bewijzen.
een jaar geleden