is het verstandig je eigen huis te verkopen VOOR je 65e?

vroeger was het verstandig je huis voor je 65e te verkopen of een testament te maken voor die datum. het was blijkbaar iets belastingtechnisch. geld dat nu ook nog of maakt dat niets meer uit

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan beter zorgen dat je huis hypotheek vrij is voor je 65ste. Anders zit je met de vermogensbelasting. En dan gooi je geld weg.
Je woonlasten worden verlaagd. En dat is alleen voordelig als je leeft van je pensioen en aow.
ronron1212
10 jaar geleden
hoezo je huis te hebben verkocht daar is nooit spraken van geweest. Een testament lijkt me ook voor je 65 van belang.

Het beste antwoord

Een huis verkopen kan belastingtechnische gevolgen hebben.
Verkoop kan zinvol zijn als er overwaarde is en er is onvoldoende pensioenvoorziening. Er moet over het vrijkomende vermogen 1,2% Box 3 belasting worden betaald. (boven vermogensvrijstelling)

Verkoop kan nadelig als de woning vrij is van hypotheekrente met geringe woonkosten en er duur gehuurd moet worden. Verkoop van de woning tijdens leven aan de kinderen is fiscaal sinds 2010 minder aantrekkelijk geworden of zelfs nadelig.

Als er een Eigen Bijdrage aan het CAK betaald moet worden wordt 12% van het niet vrijgestelde vermogen als inkomen bijgeteld. Waardoor de eigen bijdrage hoger wordt.

Toeslagen: het verzamelinkomen Box 1 2 3 (toetsingsinkomen) kan door de verkop hoger uitkomen, zodat de zorgtoeslag minder wordt of nihil wordt. Als er geen of weinig ovewaarde is in combinatie met gering inkomen kan er misschi gehuurd gaan worden mét huurtoeslag.

De leeftijdsgrens van 65 jaar (pensioengerechtigde leeftijd) is met name van belang als er hypotheekrenteaftrek is. Als het AOW / pensioen lager is dan € 33.363 is er zo'n 18% minder aftrek omdat de AOW-premie niet meer verschuldigd is. Omdat er dan minder belastingteruggave is kan dat een reden zijn om de woning te verkopen. Al of niet omdat het huis te groot wordt of andere argumenten.

Het hangt van de persoonlijke situatie af of verkoop van de Eigen Woning een optie is. Ook markttechnische redenen zoals de verkoopbaarheid van de woning kunnen een rol spelen. De leeftijd van 65 jaar is slechts 1 factor in het geheel van overwegingen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Vanaf de pensioengerechtigde leeftijd kan de ouderenkorting van € 1032 (minder belasting) van toepassing zijn. Dan moet het verzamelinkomen lager zijn dan € 35.450 Als het pensioen net iets hoger is en er is hypotheekrenteaftrek waardoor het belastbaar inkomen lager is dan € 35.450 is dit een aanzienlijk belastingvoordeel. Mede reden om de eigen woning (nog) niet te verkopen.
fisbel