Gaat er van je minimumloon nog loonbelasting af?

Je werkgever mag niet minder dan je minimumloon betalen, maar gaat er als ze dat als bruto maandloon gebruiken nog loonbelasting vanaf?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

(Minimum-)loon wordt altijd bruto gegeven. Bruto betekent dat alles er nog af moet, netto betekent handje contantje dus op je rekening bijgeschreven. Ja, er gaat nog loonbelasting van af.
-------
Wat is bruto? En netto?
Het brutoloon is het bedrag dat je werkgever opzij zet om jou van te betalen. Van dat brutoloon gaat dan nog belasting af. Soms gaan er ook nog andere dingen vanaf, zoals een bedrag voor je pensioen (nog ver in de toekomst) of de bijdrage voor de personeelsvereniging. Dan houd je het nettoloon over. Wil je weten hoe je van bruto naar netto gaat? Gebruik de Bruto/Netto Check!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Relatief weinig (als je de loonheffingskorting op "ja" hebt laten zetten) maar nog steeds.
Computoon
6 jaar geleden
Beste Kirsten,

Op het minimumloon vinden wel degelijk inhoudingen plaats. Zelfs wanneer op dit minimumloon de heffingskortingen van toepassing zijn. En of dat veel of weinig is laat ik ter beoordeling aan jou.

Om je een indruk te geven plaats ik hier de berekening van bruto naar netto van het minimumloon zonder daarbij rekening te houden met bijv. deelname aan een pensioenregeling of een inhouding voor het lidmaatschap van de personeelsvereniging, etc., etc. En oordeel dan zelf maar (ik vind de belasting- en premiedruk nl. wel erg hoog, zeker afgezet tegen de hogere inkomens!).