Kan je bij de laatste aangifte gebruikmaken van de kleineondernemersregeling?

Beste,
Ik heb al een tijdje een bedrijf, ik doe dit naast mijn werk.
Ik vul 4 keer per jaar mijn belastingaangifte in en reken over elk factuur dat ik stuur 21% btw.

Het is nu kwartaal 1 van 2018 ik weet niet wat er nog komen gaat, ik weet nog niet of ik dus in de kleineondernemersregeling blijf vallen.

Ik betaal nu gewoon alles en vul maar niets in bij de kleineondernemersregeling aftrek omdat ik er einde van het jaar misschien wel overheen kom.
Wat is verstandig om te doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Ja, je kunt bij de laatste kwartaalaangifte alsnog de KOR toepassen. Eventueel teveel betaalde btw eerder in het jaar krijg je dan terug.
Je kunt er ook voor kiezen om elke aangifte al rekening te houden met de KOR. Blijkt aan het eind van het jaar dat je er toch overheen komt, dan moet je alsnog de btw afdragen die je eerder hebt verrekend met de KOR.

Wat voor jou handig of verstandig is, bepaal je zelf. Heb je het hele jaar weinig opdrachten en juist tegen het eind van het jaar een grote opdracht, dan zou ik vooralsnog de KOR toepassen. Mogelijk moet je dan aan het eind van het jaar ineens een flink bedrag aan btw afdragen, maar door die grote opdracht is dat op dat moment niet zo'n probleem.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, duidelijk antwoord, stel ik kom er net overheen dan is het dus verstandig om iets te kopen en die btw weer af te schrijven? Dan val ik net weer in de regeling voor 2018 waarschijnlijk, ik zit net op het randje namelijk.