Ik wil mijn broer laten inwonen in mijn koophuis. Wij vertrekken zelf naar het buitenland wat zijn de belasting technische consequenties?

Mijn broer zoekt woonruimte en kan zo bij ons wonen. Ik wordt echter voor minimaal drie jaar in het buitenland geplaatst en mijn vrouw gaat mee. we houden het huis aan en mijn broer wil blijven wonen. Kan dat zomaar? Hij betaalt geen huur, kan dit belasting technisch? zijn er andere zaken waar wij rekening moeten houden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, waarom niet? Als jij geen inkomsten uit huur hebt valt er ook weinig te belasten...!
tinus1969
8 jaar geleden
Hij gaat niet 'inwonen', want jij gaat weg. Dit is een situatie voor gespecialiseerd advies. Als je namelijk in het buitenland gaat wonen/werken, ben je ook in dat land belastingplichtig, en in Nederland niet (meer). De exacte consequenties hangen dus sterk af van het land waar je gaat wonen.
redhouse
8 jaar geleden
Denk o.a aan de hypotheekaftrek !!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je voor drie jaar naar het buitenland gaat en je bent niet van plan daar te gaan wonen (metterwoon zoals dat fiscaal technisch genoemd wordt) en je houdt bovendien je huis aan in Nederland dan blijf je wellicht gewoon binnenlands belastingplichtig met buitenlandse bronnen van inkomen. Ik zou deze kwestie maar eens goed bespreken met de belastingdienst. Je zult dus gewoon in Nederland aangifte blijven doen inclusief het huurwaardeforfait. Want het is niet van belang of je in je eigen huis woont, maar of het ter beschikking staat. En dat blijft het, ook al zit je in het buitenland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er een hypotheek op het pand rust moet je dit voorleggen bij de geldverstrekker cq de bank. Zij moeten hiermee akkoord gaan. Denk ook aan de verzekeringen opstal/inboedel ook de verzekeringsmaatschappij moet ingelicht worden om later bij evt. schade claimen geen problemen te krijgen.
fisbel
8 jaar geleden
@freekfluweel:
Huuropbrengsten zijn in deze situatie belastingvrij. De woning gaat immers naar box 3. @tinus1969:
De familie blijft (buitenlands) belastingplichting in Nederland. dit vanwege de eigen woning die als (fictief) inkomen wordt gezien.
Dit is onafhankelijk van het land waar de familie (tijdelijk) gaat wonen. @gerardkl:
Er kan sinds 2015 niet meer gekozen worden voor binnenlandse belastingplicht. Onder voorwaarden kan er wel gekozen worden voor kwalificerende buitenlandse belastingplicht. Lees: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/fiscale_regelingen/kwalificerende_buitenlandse_belastingplicht/regeling_voor_kwalificerend_buitenlands_belastingplichtigen_vanaf_2015_2/kwalificerend_buitenlands_belastingplichtigen_vanaf_2015_1
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat nergens wordt gemeld, dat het vertrek naar het buitenland metterwoon is en ook niet of de werkgever zijn zetel in Nederland heeft kan de vraag of er sprake is van buitenlandse belastingplicht niet eenvoudig gegeven worden. Verwijzing (voor antwoord) op deze problemen naar de belastingdienst zal dit zeker duidelijk maken( aan de orde komen). Bedankt(Fisbel) voor de opmerking over de keuze mogelijkheid ten aanzien van de buitenlandse belastingplicht.Ik vertrouwde op oude kennis. Opletten dus!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk inderdaad ook aan je opstal- en inboedelverzekering, dat kan namelijk nogal een gevolg hebben. Meer info kun je hier vinden: http://www.prijsvergelijker24.nl/opstalverzekering-vergelijken-onafhankelijk/ en hier http://www.prijsvergelijker24.nl/inboedelverzekering-vergelijken-onafhankelijk/

Antwoorden (1)

U stelt een vraag met nogal wat (fiscale) consequenties voor uzelf. Het gaat dan om zaken als: waar bent u in de uitzendperiode verzekerd voor de sociale zekerheid. Er kunnen consequenties zijn voor uw AOW en Zvw. Is uw werkgever gevestigd in Nederland of in het buitenland. Werkt u voor de overheid of als ontwikkelingswerker (speciale regelgeving)

Van belang voor u is dat er vanaf 2015 de zogenoemde regeling voor kwalificerende buitenlandse belastingplicht geldt. U kunt niet meer kiezen voor behandeling als een binnenlands belastingplichtige. Als u over minder dan 90% van uw wereldinkomen in Nederland belasting betaalt, dan bent u buitenlands belastingplichtig. Bij de berekening van de inkomstenbelasting wordt dan géén rekening gehouden met aftrekposten, heffingskortingen en heffingsvrij vermogen. U mag bijvoorbeeld de rente van de lening voor uw eigen woning niet meer aftrekken in uw aangifte.

Dit even los van uw vraag over de inwoning van de broer.
Gedurende de tijd dat uw broer staat ingeschreven op uw adres verhuist de woning sowieso naar Box 3. Er is geen hypotheekrenteaftrek mogelijk. Eventuele huuropbrengsten zijn vrij van belasting. Omdat uw broer geen huur gaat betalen zal de eigen woning voor u een kostenpost zijn in uw buitenlandse periode.

Daarbij is ook het volgende van belang. Als uw broer geen huur betaalt, krijgt hij dus in feite een schenking ter hoogte van de niet te betalen huur. Als er € 500 per maand te betalen zou zijn, is de (jaarlijkse) schenking € 6000 minus de vrijstelling van € € 2111. Formeel zou er dan bijna € 1200 schenkbelasting zijn verschuldigd.
Dat zijn de regels. Uiteraard is de kans groot dat er geen haan naar kraait als u geen huur aan uw broer vraagt.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fsbel, bedankt voor de reactie. Ik begrijp alleen niet waarom het huis naar box 3 verhuist als het huis niet verhuurd wordt.
Ik werk voor een ministerie en blijf belastingplichtig in Nederland.
Als ik een inwonend kind zou hebben dan is dat geen probleem voor de belastingdienst, is een inwonend familielid anders omdat het niet eerste lijn is? Edgreen, u ook bedankt. Hypotheekverstrekker en verzekeringmaatschappij vormen geen probleem.
fisbel
8 jaar geleden
Om in aanmerking te komen voor de uitzendregeling (woning blijft in box 1, er is behoud van hypotheekrenteaftrek - artikel 3.111 zesde lid wet inkomstenbelasting 2001) gelden een vijftal voorwaarden. 1 van de voorwaarden is dat de woning niet ter beschikking wordt gesteld aan derden. Lees: de woning wordt niet verhuurd. Het maakt hierbij geen verschil of er wel of geen huur wordt betaald. De staatssecretaris heeft op dit laatste punt een uitzondering gemaakt voor kinderen tot 27 jaar, die tot het huishouden van de werknemer behoorden voorafgaande aan de uitzending.
De uitzondering is dus niet gemaakt voor andere familieleden. Dit zijn gewoon derden net als verhuur aan elke willekeurige persoon. Let op:
Na (tijdelijke) verhuur treedt de uiitzendregeling niet meer in werking. Dit heeft de Hoge Raad beslist in een arrest van 20 februari 2015.
Let op:
Gedurende de periode van verhuur hoeft niet de WOZ-waarde in aanmerking te worden genomen, maar de waarde in verhuurde staat (leegwaarderatio). De hypotheekschuld kan als schuld worden meegenomen in box 3. Te raadplegen bronnen:
Googelt u op uitzending naar het buitenland en de eigen woning - bovenste 2 resultaten (mffa belastingadvies) Lees:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2014/12/04/kamerbrief-over-rechtsongelijkheid-belastingdienst-in-verband-met-eigen-woning Lees ook:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/werken_wonen/uitgezonden_overheidspersoneel/uitgezonden_overheidspersoneel
fisbel
8 jaar geleden
Een goede bron is ook als u googelt op (Pdf-bestand):
praktijkblad + salarisadministratie + uitzending + buitenland + hypotheekrenteaftrek
fisbel
8 jaar geleden
In het PDF document hierboven wordt wellicht t.a.v. de hypotheekrenteaftrek een mogelijkheid genoemd de woning toch in box 1 te laten. De mogelijkheid is de zogenaamde 'kraakwacht' Citaat:
De uitzendregeling blijft welvan toepassing als de woning bewoond wordt door een kraakwacht. Van belang daarbij is dat de kraakwacht
een specifieke beheertaak heeft, geen (gebruiks)vergoeding betaalt en de woning moet verlaten als de werknemer daarom verzoekt.