Mag ik btw rekenen op mijn factuur?

Ik verdien bij met het geven van yoga en massage lessen aan kinderen. op mijn facturen reken ik geen btw omdat ik per jaar niet zoveel bij verdien heb ik daar een vrijstelling voor. Nu word ik af en toe ingehuurd door een ander bedrijf om les te geven. Zij willen en eisen dat ik btw reken op mijn factuur. Kan ik dat gewoon doen, en dan de btw ook weer afdragen aan de belasting? Of kan iemand mij raden wat ik moet doen?? Ik was in de veronderstelling dat ik geen btw mag rekenen ivm die vrijstelling...
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt niet zomaar btw erop zetten, je moet dan wel eerst bij de belastingdienst een btw-nummer aanvragen.
tinus1969
6 jaar geleden
@JanJ2002, als ZZP-er hoef je dat nummer niet aan te vragen. Dat is gelijk aan je BSN nummer.
TurfGraver
6 jaar geleden
Klopt dat het deels je bsn nummer is tinus.
Desondanks moet je hem wel aanvragen.
Belastingdienst moet je immers als ondernemen voor btw registreren.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/btw_nummers_controleren/uw_btw_nummer

Antwoorden (2)

Nee, je zult een keuze moeten maken. Of je behoudt de btw-vrijstelling en dan mag je dus nooit btw rekenen. Wil een opdrachtgever dat toch perse, dan zul je met hem geen zaken kunnen doen. Incidenteel btw-facturen schrijven is geen optie. Het is alles of niets. Verwacht je meer opdrachten van de btw-factuur-eisende partij, overweeg dan om je vrijstelling op te geven. Dat houdt wel in dat je vanaf nu op ALLE facturen btw in rekening moet brengen en een goede btw-boekhouding moet bijhouden.

Voor bestaande klanten kun je de aanpassing op 2 manieren doorvoeren: of je telt de btw op bij het huidige tarief. De klant krijgt een flink hogere rekening!
Of je hanteert het huidige tarief en rekent dat om naar een bedrag inclusief btw. Betaalt de klant nu 100 euro, dan kun je daar met btw 121 euro van maken. Of die 100 euro hanteren en op de factuur vermelden dat het 82,64 euro is + 17,36 euro btw.

Ga je eenmaal btw in rekening brengen, dan mag je ook de betaalde btw over je materiaal en onkosten (zaalhuur?) aftrekken. Blijft het te betalen bedrag per jaar onder de € 1345 dan val je onder de Kleine Ondernemers Regeling en hoef je helemaal geen btw af te dragen. Financieel verandert er dan niks, alleen je facturen en je boekhouding worden meer werk en je moet btw-aangifte doen. Heb je jaarlijks veel onkosten of doe je een grotere investering, dan krijg je mogelijk btw terug.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedrijven kunnen de btw ook verrekenen, dus het is niet zo dat met btw de factuur opeens flink hoger wordt. Als je nu naar een bedrijf 100 euro rekent, wordt de officiële factuur weliswaar 121 euro maar omdat het bedrijf de btw ook weer kan verrekenen, blijven zij onder de streep 100 euro betalen. Alleen bij particuliere klanten moet je goed nadenken of je 'oude' bedrag nu in- of exclusief btw wordt.
Inekez1
6 jaar geleden
@JanJ. Klopt, dat geldt inderdaad niet voor bedrijven die zelf de btw kunnen verrekenen. Voor particulieren, maar ook bijvoorbeeld kinderopvang, jeugdwerk, culturele instellingen en scholen geldt dat zij de btw niet kunnen verrekenen.
Als je op basis van je bedrijfsomvang niet meer dan 1.345 aan btw per jaar af zou moeten dragen aan btw, dan kun je de Belastingdienst verzoeken om een ontheffing van de administratieve verplichtingen. U doet dan geen btw-aangifte meer, maar je mag ook geen btw meer terugvragen en geen btw meer factureren.

Dus nee, je mag dit bedrijf geen btw in rekening brengen zolang je onder de ontheffing valt. Doe je dat wel, dan vervalt de ontheffing. Dat ze btw op de factuur eisen is niet terecht, want je hebt aantoonbaar een ontheffing. Het kan wel zijn dat ze daar geen ervaring mee hebben.

Let op dat je met die opbrengsten van het bedrijf in kwestie niet alsnog boven de grens van de ontheffing uitkomt, want dan moet je dat melden aan de Belastingdienst en vervalt de ontheffing. Omgerekend van de grens van de ontheffing (1345 euro aan btw) en het btw percentage (21%) is dat het geval bij een winst boven 6.404 euro.