Hebben meer contracturen financiële voordelen ten opzichte van minder contracturen ook al werk je hetzelfde?

De voordelen van meer contracturen voor een hypotheekaanvrag snap ik maar die is voor ons niet aan de orde.
Het gaat om flexibel werken/oproepkrachtbaan in de zorg.
Oude contract:
4 uur per week

Nieuw contract:
1 uur per week

Zowel in het oude als in het nieuwe contract werk ik uiteindelijk gemiddeld 8 uur per week (dus boven mijn contracturen). Zijn er financiële nadelen aan minder contracturen?

6 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ja. Contracturen zijn gegarandeerde uren. Ook al zou je ze niet daadwerkelijk werken, ze moeten wel worden uitbetaald. Over die contracturen moet ook vakantietoeslag worden uitbetaald. Word je ziek, dan krijg je in ieder geval loon doorbetaald op basis van die contracturen.

Dat wordt allemaal minder als je maar 1 contractuur hebt. Dat werkelijke aantal uren dat je werkt, kan zomaar naar beneden worden aangepast. Er is dan wel die mooie regel (onder een aantal voorwaarden) dat je recht hebt op het loon over het gemiddelde aantal uren dat je afgelopen 3 maanden hebt gewerkt, maar dat mag je dan allemaal zelf gaan uitzoeken en aantonen en daar zul je zelf achteraan moeten. Dat wordt ook "leuk" als je ooit ww moet aanvragen; hoe ga je de werkelijke uren aantonen?

Overigens vraag ik me af of een werkgever eenzijdig "zomaar" het aantal contracturen naar beneden kan brengen. Dat is niet in jouw belang maar een vorm van doorgeschoten flexibiliteit met een kruimelcontract als gevolg. Maar goed, dat is voer voor arbeidsjuristen en de politiek.

Toegevoegd na 1 uur:
Kleine correctie: ww wordt berekend o.b.v
het "maandloon voor de ww". Zou derhalve geen verschil mogen maken maar ook hier geldt: het loon over de gegarandeerde uren telt sowieso mee want die moeten worden uitbetaald. Maar als bij het "verflexte" contract minder wordt opgeroepen (los van of dat "zomaar" kan), wordt de basis voor ww ook lager.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ volgens mij mag een verlaging ook niet.
Of het verstandig is daar "moeilijk" over te gaan doen? Goeie kans dat je het er niet leuker op maakt voor jezelf. ps. ww gaat toch gewoon op salaris?
rriepp
6 jaar geleden
Bedankt en hoe zit het met 13e maand. Wordt dit ook berekend op basis van je contracturen?
rriepp
6 jaar geleden
Of en loonheffingskorting, is dat ook van toepassing op die 7 uren (overwerk boven contracturen)?
Computoon
6 jaar geleden
ww: gaat over maandloon voor ww. Zie correctie/aanvulling op mijn antwoord. Voor 13e maand kun je het beste de arbeidsovereenkomst of cao bekijken. Daarin vind je als het goed is de grondslag waarover die berekend wordt. (Stel dat erin staat dat "overwerkuren" = alles boven contracturenniet meetellen. Dan ben je met 1 contractuur slechter af dan met 8) Loonheffingskorting mag geen verschil maken behalve natuurlijk dat wanneer het salaris lager wordt (door minder oproep dan 8 uur, als dat al zomaar kan, dit rechtstreeks daarop doorwerkt). Als iedereen netjes blijft doen wat je verwacht (8 uur blijven oproepen, ook al is dit geen vastgelegde afspraak meer) maakt het allemaal niks uit. Maar dat is de "ideale wereld". En denk maar zo: als een werkgever van 8 naar 1 contractuur gaat (nogmaals: volgens mij kan dat niet "zomaar") doet hij dat in het belang van hemzelf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Vooral voor je laatste opmerking (en denk maar zo:.....), maar in zijn geheel een goed, duidelijk antwoord.